Aklın ahlakı 'mantık', gönlün ahlakı 'edep'tir.

  • Konbuyu başlatan Üye silindi(kendi isteğiyle)
  • Başlangıç tarihi
Ü

Üye silindi(kendi isteğiyle)

Ahlakın değişmez yanına önceki yazımda değinmiştim. Ahlakın ya da ahlaki bir durum olarak nitelendirdiğimiz olayların sadece isimleri değişir. Nitelik olarak hep aynı şekilde varlığını sürdürmektedir. Ahlakın bu denli önemli olması, insanlığın başlangıcına kadar uzanması ve insanın maneviyat alemine ışık tutmasıdır. Fazlıoğlu hocamızın dediği üzere; "Aklın ahlakı 'mantık', gönlün ahlakı 'edep'tir. İdrak olmayan doğru bilmez, vicdanı olmayan güzel eylemez." Aklın ahlakı mantıktır. Mantığa ters gelen her şey ahlaksızlık olarak adlandırılır. Çünkü mantık; doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Bu nedenle mantığa uymayan şeyler insana zarar verecektir. İnsan gibi kutsal bir varlığa zarar veren şeyler ise ahlaka ters düşer. Gönlün ahlakı edeptir. İnsanlar sürekli bir şekilde kendi davranışlarına yön vermektedir. Birinin oturuşundan, kalkışından, konuşmasından, yemek yiyişinden anlaşılır kişinin edebi. Nerede nasıl konuşulması gerektiğini ne zaman susulması gerektiğini bilen insanlar ahlaki yetkinliğe ulaşmıştır. Ahlak aileden ya da çevreden gelen bir şey değildir. İlk önce kişinin içinde edep, adap olmalıdır. Yani içinde olmalıdır ki, çevre onu en güzel biçimde yoğurup işleyebilsin. Zaten kişinin içinde ahlaka ters düşen şeyler varsa, bir süre sonra onlar teker teker dışarı çıkacaktır. İçindeki zehirli virüsleri dışarı atıp diğer insanları da kendi zehri ile zehirleyecektir...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Demek mantığa aykırı olan herşey ah
Ahlakın değişmez yanına önceki yazımda değinmiştim. Ahlakın ya da ahlaki bir durum olarak nitelendirdiğimiz olayların sadece isimleri değişir. Nitelik olarak hep aynı şekilde varlığını sürdürmektedir. Ahlakın bu denli önemli olması, insanlığın başlangıcına kadar uzanması ve insanın maneviyat alemine ışık tutmasıdır. Fazlıoğlu hocamızın dediği üzere; "Aklın ahlakı 'mantık', gönlün ahlakı 'edep'tir. İdrak olmayan doğru bilmez, vicdanı olmayan güzel eylemez." Aklın ahlakı mantıktır. Mantığa ters gelen her şey ahlaksızlık olarak adlandırılır. Çünkü mantık; doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Bu nedenle mantığa uymayan şeyler insana zarar verecektir. İnsan gibi kutsal bir varlığa zarar veren şeyler ise ahlaka ters düşer. Gönlün ahlakı edeptir. İnsanlar sürekli bir şekilde kendi davranışlarına yön vermektedir. Birinin oturuşundan, kalkışından, konuşmasından, yemek yiyişinden anlaşılır kişinin edebi. Nerede nasıl konuşulması gerektiğini ne zaman susulması gerektiğini bilen insanlar ahlaki yetkinliğe ulaşmıştır. Ahlak aileden ya da çevreden gelen bir şey değildir. İlk önce kişinin içinde edep, adap olmalıdır. Yani içinde olmalıdır ki, çevre onu en güzel biçimde yoğurup işleyebilsin. Zaten kişinin içinde ahlaka ters düşen şeyler varsa, bir süre sonra onlar teker teker dışarı çıkacaktır. İçindeki zehirli virüsleri dışarı atıp diğer insanları da kendi zehri ile zehirleyecektir...
Demek mantığa aykırılık ahlaksızlık ha? Nereden başlasam acaba... Bu haddi aşan cümleyi sündürmeye.... 🤔 Yol kenarında Bi yerdeyim 3 dkikam var... Edep ve ahlak ayrıştırılması iki yüzlülüktür zaten o konuya da değineceğiz. Önceki yazılarımızıda da oku lütfen. Demek mantığa aykırılık ahlaksızlık ha? 🤔
 
Ü

Üye silindi(kendi isteğiyle)

Demek mantığa aykırı olan herşey ah

Demek mantığa aykırılık ahlaksızlık ha? Nereden başlasam acaba... Bu haddi aşan cümleyi sündürmeye.... 🤔 Yol kenarında Bi yerdeyim 3 dkikam var... Edep ve ahlak ayrıştırılması iki yüzlülüktür zaten o konuya da değineceğiz. Önceki yazılarımızıda da oku lütfen. Demek mantığa aykırılık ahlaksızlık ha? 🤔
Mantığa ters düşen, istisnasız her şey büyük ahlaksızlıktır. Yazdıklarımın arkasındayım. Buyurun siz başlayın, etraflıca inceleyelim...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Mantığa ters düşen, istisnasız her şey büyük ahlaksızlıktır. Yazdıklarımın arkasındayım. Buyurun siz başlayın, etraflıca inceleyelim...
Peki, akıl bir Yeti midir gereç mi? Yani elimizde bir neşter var diye koca beyin ameliyatını yapabilir miyiz? başka enstrumanlara ihtiyaç yok mu? Yazı belki iki satır sonra bildik "Müslüman" moduna döndü dönecek derken birden materyalizm balyozunu vuruyor hemde rasyonel olmayan materyalizm. Bir de yetmemiş bey efendi "ahlak ve edep" demiş,
bu kadar şarki, dini iki kavrama materyalizmi nasıl soktunuz. Sizin iddianıza göre bakacaksak buyazı oldukça ahlaksız... Mantık yok... 🤔 Birde gökten inen kitaplar var 😃neyse o konuya girmiyim... Belki voltaj fazla gelir...
 
Ü

Üye silindi(kendi isteğiyle)

Peki, akıl bir Yeti midir gereç mi? Yani elimizde bir neşter var diye koca beyin ameliyatını yapabilir miyiz? başka enstrumanlara ihtiyaç yok mu? Yazı belki iki satır sonra bildik "Müslüman" moduna döndü dönecek derken birden materyalizm balyozunu vuruyor hemde rasyonel olmayan materyalizm. Bir de yetmemiş bey efendi "ahlak ve edep" demiş,
bu kadar şarki, dini iki kavrama materyalizmi nasıl soktunuz. Sizin iddianıza göre bakacaksak buyazı oldukça ahlaksız... Mantık yok... 🤔 Birde gökten inen kitaplar var 😃neyse o konuya girmiyim... Belki voltaj fazla gelir...

Eğer elinizde neşter yalnız var diye bir ameliyatı gerçekleştirmeyi, koca bir hayatı yok etmeyi seçmekse tabiki ahlaksızlıktır. Misal bir inşaat işçisini düşünelim. X şahsı çimento, kum, demir.... vs. gibi inşaatta kullanılan malzemelerden çalıyor. Daha sonra hafif bir yağmurda bile damıttığını görüyoruz. Bu işçi mantığa aykırı davrandığı için ahlaksızlık yapmıştır. Bunu sadece inşaat sektöründe kullanmak komik kalır. Bütün alanlarda, durumlarda bu böyledir...Ahlak ve edep yazılışları farklı anlamları aynıdır. Lakin biri içinde yaşadığımız alemi ele alırken, diğeri metafiziksel alemi ele alır. Haaa bir de ben konuların dini boyutunda konuşacak kadar yeterli değilim. Siz yeterliyseniz, buyurun bizi aydınlatın. Bir iki kelimeyle olacak şeyler değil... Sağlam temel gerek!
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Eğer elinizde neşter yalnız var diye bir ameliyatı gerçekleştirmeyi, koca bir hayatı yok etmeyi seçmekse tabiki ahlaksızlıktır. Misal bir inşaat işçisini düşünelim. X şahsı çimento, kum, demir.... vs. gibi inşaatta kullanılan malzemelerden çalıyor. Daha sonra hafif bir yağmurda bile damıttığını görüyoruz. Bu işçi mantığa aykırı davrandığı için ahlaksızlık yapmıştır. Bunu sadece inşaat sektöründe kullanmak komik kalır. Bütün alanlarda, durumlarda bu böyledir...Ahlak ve edep yazılışları farklı anlamları aynıdır. Lakin biri içinde yaşadığımız alemi ele alırken, diğeri metafiziksel alemi ele alır. Haaa bir de ben konuların dini boyutunda konuşacak kadar yeterli değilim. Siz yeterliyseniz, buyurun bizi aydınlatın. Bir iki kelimeyle olacak şeyler değil... Sağlam temel gerek!
Aklın yani mantığın öncüsünün neşter olduğunu düşünmen hususuna değinmiştim. Aklın kavramaya tek başına yeterli mi yoksa kavramak yolunda - tamamı değil- ama önemli bir gereç mi olduğunu sordum. Daha açık yazmam gerekiyor sanırım... Buradan bak birde!?
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Hazır kurban da yaklaşıyor, Kierkegaard'ın Korku ve Titreme'sini okuyabiliriz belki.


Okudum ve okuduklarimdan hatrimda kalanı okutturayim.

“Kendimi yetiştirme çabamın, benim cehaletimi keşfetmemi artırmaktan başka bir etki yapmadığını gördüm"
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Hazır kurban da yaklaşıyor, Kierkegaard'ın Korku ve Titreme'sini okuyabiliriz belki.
Beni hep şaşırıyorsun 🙄
[automerge]1596911103[/automerge]
Okudum ve okuduklarimdan hatrimda kalanı okutturayim.

“Kendimi yetiştirme çabamın, benim cehaletimi keşfetmemi artırmaktan başka bir etki yapmadığını gördüm"
Ne diyorsun Dilhun... Sende mi? 🙄
[automerge]1596911186[/automerge]
Ben Tevratı bu kitap ve türevleri yüzünden hatmettim. İlkünç, konuşalım şu eserin üstümüze serptiği "adanmışlığın abartısı" nı... 🤨😏
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Bir Robbins ilkesidir bu "Müthiş bir adanmışlık yoksa muhteşem bir başarı da yoktur "der.

Adanmışlıkla adamlaşırız bence .Mühim olan adanacak o değeri bulmak.Adanmışlığınız ne mesela Mahşer?

Bu arada Rab adanmıştım inancını aldanmışım serzenişiyle hüsrana uğratmasın.
 

Hikmet

0 rh+
@Emrilge nin ilk mesajına çok anlam veremedim, neden bahsediyor bilmiyorum. Aklın ahlâkı mantık, gönlün ahlakı edeptir derken ne yapılmaya çalışıldı inanın anlamadım. Gönlün ahlakı neden edep? Gönül derken ben esas niyet olarak algıladım. Peki dışardan edepli davrandığımda niyetim gerçekten ahlaklı bir niyet mi oluyor yani? Aklımın ahlaksızlığı da niyetimle alakalıdır, mantıklı davranıyor olmam ahlaklı davrandığım anlamına gelir mi her zaman gerçekten? Çok sıkıntılı, nereden tutsam elimde kalır.
Bunun üzerine korku ve titreme dedim çünkü her şey şu şöyledir bu böyledir gibi üstten ahkam keserek karar verilecek şeyler değildir belki de demek istedim. @Dilhun da benim kastettiğim mevzuya değinmemiş. Akla mantığa aykırı bir şey yaparak, ahlakı askıya almış olmak ille ahlaksız bir şey yapmış olmak demek olmayabilirdi. Bunu kastettim Yani emrilgeyi uç, garip, anlam veremediğim bir yorumundan alıp onu taa öteki uç, garip, anlam veremediğim ama hayranlık duyduğum bir yoruma götürmeye çalıştım. Çok çok savunduğum bir mesele değil. Ama hayret ki emrilgenin beğendiğine bakılırsa kitabı okumuş ve gene de bu kadar emin kendinden.
Dilhunun en son mesajındaki iddialı cümleyi de bilemiyorum anlayamıyorum. Ama onun tarzı bu. Gene hep başarı gene hep nefse pay. Böyle adanma olmasın mümkünse. Adanmak ne demek onu da bilemiyorum.
Tamam @Mahşer hocam adanmışlığın abartısı güzeldi, oradan devam edelim.
 
Ü

Üye silindi(kendi isteğiyle)

@Hikmet ,
Aklın ahlakına 'mantık'; Gönlün ahlakına 'edep' denir. Bu nedenle; Bir kültür mensuplarına, 'bilgi'yi üreten 'akıl yürütme'nin yanında 'sevgi'yi veren 'gönül yürütme'yi de öğretmelidir; belletmelidir...
Aklı ahlak çerçevesi içerisinde kullanıyorsak mantıki davranıyoruz. Gönül esaslı olan misal sevgi, aşk, şefkat işin içine girince edep kendini gösterir. En azından ben böyle düşünüyorum.
Veee şuna da değinmek isterim. Dışarıdan ne kadar edepli davranirsak davranalım, içimiz kötüyse o kendini illa açığa çıkarır. Bu durum ahlaki değildir bizatihi ahlaksızlık diye adlandırıyorum. Korku ve Titreme defalarca okuduğum ve etkisinden çıkamadığım müthiş bir eser. Sevdiklerime önerdiğim eser..
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Hepinize hitap olunsun ve yazı yazdığımı ihbar etsin diye adlarınızı çağırayım önce @Emrilge @Dilhun @Hikmet ve katılmak isteyen everyone.

Emrilge yi hayran bırakan bir kelimenin, yüksek oranda - dindar şarklı bir hoca- kendince Etiğe yaptığı bir gönderme, ben es geçtim o sözü belki dolu bir söz irdeledim dallarını salladım meyva düşmedi meyavasız ağaç gölgeden başka bşrşey değil dir, sonunda zaten Emrilge gölge etti bilgisine ve bilgimize, atıflarımı şahşsileştirdi- bıdı bıdı- yaptı Sokrat beni birkez daha yanıltmadı. 😉

Kendine yeten Emrilge den öte konu aslında yeni Fizyon mantık ile bilgi edinmeye gider,

bilgi edinmeye "aklın" söz sahipliği tartışılmazken, yanına birde "kalp" eklendi - bilgi felsefesi - bilgi edinmeye kalbin, yüreğin or 6.hissin?? etkenliği ve kabulu.
Bu güne değin tartışılır durumda. Çünkü insan et kemik ve hislerden ibaret - Platonun İdealar-dünyasında bilgiye ulaşmak- his- etik ve hatırlama ile gelir. Çünkü hacı platon derki biz zati herbişeyi bilip doğduk (İslama çocuk Müslüman doğar hikayesi) sonra unuttuk hatırladıkça "vayyy dinine yandığım, şerrerefsizim aklıma gelmişti deriz" der 😄

Fekat işler değişir bilgiye ulaşmanın envayi çeşit emaresi tartışılır duruma gelir (tarih kavram zırt pırt neyse ney) burda kendi çıkarımlarınızı yapmanızı istiyorum dayanak almak istediğiniz kimse filozof milozof bu olağan ammma o bunu dedi bundan gayrı bu budur kararını hemen vermeyin olmuyor - kendimden biliyyim-

Ben sohbet eder gibi yazdığım için konu ordan oraya gidiyor kusura bakmayın ama gemiyi yüzdüre yüzdüre limana geri getiririm merak etmeyin bunamama sanırım 30-35 sene var🤔

Sacrifice(adanma, kurban etme, kendini feda etme) konusu bütün dinlerde ve destanlarda - mitolojilerde- ki iddia ediyorum onlarda din, aynıdır kişi adları bir iki hece değişik olabilir ama konu aynıdır. Bir arkadaşımın dediği gibi "Herkes garsonu kendi dili ile çağırır." feakaat jesus Christ (yüce isa)- bütün kitapların tabiri-eski ahit (Tevrat hariç) kendini feda etmiştir. İnsanlığın günahını üstlenmiştir. Dolayısı ile bir sıfır öne geçmiştir. Oğlu moğlu olmadığı için sanırım🙄

Kuranda bir rüya olarakada karşılaşırız Tevrat da da öyle iyi ohuyunca haaaa diyosun ama bir ritüeldir illa biri rahat durmaz illa söz ve merhamet göstergesi sergilenir - Kul, adar Rab bağışlar.-
teba ceht eder Sultan al ulan buralar senin - der
muhtaç taraf ile bağışlayan dağıtan taraf göstergesi-
Asıl bundan öte size bir soru soracağım. RAB İbrahimden başka bir fedakarlık istedi ve seni yerle bir etmeden önce seni ve senin ahalini tanımam için bana bir nişane bir emare göster dedi ve o Ne yaptı? Haydi baam... Devam edicem...
 

Simurg

sabır & edeple
RAB İbrahimden başka bir fedakarlık istedi ve seni yerle bir etmeden önce seni ve senin ahalini tanımam için bana bir nişane bir emare göster dedi ve o Ne yaptı? Haydi baam... Devam edicem...
Ağabey soru bu ise okuduklarımız kadarı ile Ibrahim peygamberin gösterdiği teslimiyet dışında nişane nedir bulamadım. Rab tehdit etti mi onu da bilmiyorum 🤔
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
@Simurg birazdaha kaynak karıştır lütfen... Hz İbrahimi ve Rab 'ın tarihselliğini Kuranla başladığını zannetme lütfen... Bu ne Kuranı küçümseme ne de yermedir... (haddimize de değil)
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Cevap veriyim bari uzadı iş...
Bütün erkekleri ve kendisini kölelerini evlatlıklarını "sünnet" ettirdi... Ve seni ve ahalinin ordan tanıyacağını sana tabi olduklarının işareti olarak göreceğini söyledi...
Sünnet nerden geldiğini öğrenmiş oldunuz...
Neyse, ben nadasa çekiliyorum sevgiler... 🤚
 

Abdulfettah Adıyeter

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Cevap veriyim bari uzadı iş...
Bütün erkekleri ve kendisini kölelerini evlatlıklarını "sünnet" ettirdi... Ve seni ve ahalinin ordan tanıyacağını sana tabi olduklarının işareti olarak göreceğini söyledi...
Sünnet nerden geldiğini öğrenmiş oldunuz...
Neyse, ben nadasa çekiliyorum sevgiler... 🤚

Yok öyle nadasa çekilme. :) bir neticeye olmadı bir yere bağla. Tamam sünnet et dedi. Fedakarlık ve cinsiyet uzvu ve.......???
 
Tüm sayfalar yüklendi.
Benzer konular Forum Tarih
Ü Felsefe Bölümü 9 627
G Serbest Kürsü 2 2K

Benzer konular

xen

Üst Alt