İslam Filozofu ve İslam Dini..

S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

estafurullah size yetişmek ne haddime
zaten ben ak desem siz kara olduğunu söylemek için asla terddüt etmiyosunuz.
ne belalı başım var hahah
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

neye devam edeceksinki koskoca felsefeyi özetledin ..bitti yani olay
düşüncenin önü kapalı
ferahsan zaten insacamın ortasında sessiz vede habersiz.
yoruldum harbiden
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

ha bide sayın arkadaşım
nedir? ne değildir? sorularını sormazsan felsefe başlamaz
1.ilke budur
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Katılım
24 Eyl 2007
Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

(Eğer izniniz olursa kişi savaşı değil burada fikir savaşı olsun diye konuyu başka yerden bakmak istiyorum ki bilgi paylaşımı olsun)
konu İslam felsefesi bu harika konu bence
Gazali örneği ile başlayan bir konu: Ama gazali ne kadar iyi olsa da onun düşüncelerinde tutarsızlıklar da vardır… İslam felsefesinde en büyük ilim adamları vardır ki oda KURTABALI İBN RÜŞD’dür… En büyük eseri olarak bilinen kitabı da tehafütü’l felasiye(gazeli) kitabını eleştirdiği kitaptır ve tutarsızlığın tutarsızlığıdır (okumanızı mutlaka tavsiye ederim başucu kitaplarınız arasında yer alır)
İslam felsefesi mutlaka gerekli olduğuna inanıyorum felsefe soru ile başlasa da beyninizde bir takım düşüncelerin netleşmesini ve algılama kuvvetini artıracağına inanırım. Algı da İslam da gelişmeyi ve dini başka boyutlarda yaşamanızı sağlar… Ne kadar din kurallarıyla belli bir yol olan; yönetimi olsa da Yaratana yaklaşmanın en yakın yolu olarak görüyorum ki… Yaratana yakın olmak onu anlamak ve hissetme ile meydana gelir. İslam dini birçok feylesof vermiştir bu yola ki bunların başında Ömer hayyam, Şems ve Mevlana’dır…
Bu üç büyük isim algıma yı ve bakış acısı değiştirmiş kişilerdir felsefe ile yaratanın yolunu kısaltırız…
not:yazım hatası olmuştur ve düzeltildi
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

tavsiyen için teşekkürler ama yalnış kitabı yalnış kişiden tavsiye ediyosun

"tehafütü’l felasiye(filozofların tutarsızlığıdır ve tutarsızlığın tutarsızlığıdır (okumanızı mutlaka tavsiye ederim başucu kitaplarınız arasında yer alır)"

başının ucundaki kitap varya bi kapağına bak kiminmiş diye

tehafütü’l felasife(gazali)
tehafütü’l tehalüf(İBN RÜŞD) bu adam gazalinin kitabının tutarsızlığını yazmıştır
gazaliden çooooooooooook sonra.

hadi devam edin şimdi sizi okuyorum.....
 
Katılım
26 Nis 2007
Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

İbn Rüşd demişken te'vilden bahsedelim biraz.. Te'vil sadece filozoflar tarafından mı yapılmalıdır?
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

ferahsan...
daha türkeçesini yazarmısın zahmet olmazssa.


bide evla kayboldu onu bekliyorum lkaç gündür...
 
G

gülücüğüm

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

efendim izninizle ben kararlayım bir şeyler. severim de kendisini :) alınır yazmazsam :p
ibn rüşt malumunuz endülüste felsefe deyince akla ilk gelen isim(lerden). aristotalesçiliği, neo-platonizmi devam ettirmiş. onu değerli kılan bi özelliği daha var: aristonun (o zaman bi sürü apokrif eser var ya) gerçek kitaplarını ortaya çıkarıp, tercüme etmiş! bi de şerhler yazmış.
istifade ediyoruz. Allah razı olsun kendisinden..

eweeet gelelim şu te'vil'e. tevil, arapça bi kelime. evele kökünden gelio. yani hayali olanın akli olana dönüştürülmesi. rüşt der ki felsefe ile dini akıl aslında aynı şeyleri söyler. ama uslup farklılıkları var. ne yapacağız o zaman, te'vil.. nasıl peki: bi defa te'vili filozof yapacak. bi de bunları halka açıklamayacak. neden? kafası karışır..
hıı bi de ona göre tevil zorunludur ama her konuda yapılmaz!

3konu var:
1)dindeki şeri bir mesele üzerinde icma yoksa, tevil yapılır.
yani ne demek bu, örneğin şeri bi konu var. açık bi ayet ya da hadis yok. dolayısıyla alimler konu üzerinde ortak bir içtahata varamamışlar..)
2)birbiriyle çelişir gibi görünen ayetlerde! bence bu maddeyi tartışmalıyız!
3)felsefenin aklıyla çelişen ayetlerde(bu daha da vahim)
 
G

gülücüğüm

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

tevil yapılamayan esaslar da var. yani hemen tekfir etmeyelim kendisini :)
Allah'ın varlığı, birliği, sıfatları, peygamberlik, Allah'ın adaleti.
bunun gibi var birşeyler daha.

bence sorunumuz şu: rüşt her gerçek islam filozofunn yaptığı gibi akılla vahiy çeliştiğinde AKLI seçmiş. neden?

birbiriyle çelişen(aslında çelişir gibi görünürler ama çelişmezler. hepsinin bi açıklamsı vardır.)ayetlerde te'vili nasıl yapabilmiş. sonuç olarak AYETten bahsediyoruz!
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

Filozofun tanımını bulursak onlar tarafındanmı yoksa genelde düşünebilen(beyinli) mahluklar tarafındanmı yapılacağına karar veririz.
geniş bi filozof tanımı yayınlarsanız sevinirim hatta alkışlarım:)

Te'vil? ben öle düşünmüyorum yani (hayali olanı akli olana dönüştürmek)
daha çok evvelkinden yola çıkmak (mevcut konuyu anlamak için) manasıda olduğunu düşünüyorum.
ki eğer böye olmasa
2.madde de değindiğiniz ki asla ayetler çelişmez ondan önceki ayetler okunmuş ve anlatılan konu kavranmışssa.
mesela 200 ayetlik bir sure konusu içindeki ayetler incelenirken
1 den başlayıp anlam beklemek gerekir.
tabi ayetlerin iniş sırasıda çok önemlidir
mesela dediğim gibi ebu lehep hayatta iken leheb suresi indi(yani iman hakkı elinden alındı) konuyu bilmeyen ne diyecek ee Allah affediciydi ayetlerinde hep diyor peki bune?

cehennemle müjdelenen tek insan:)

tabii bilmiyorum siz nedersiniz?
 
G

gülücüğüm

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

açıkçası benim bir filozof tanımım yok. genelde böyle bir tanımın olduğunu ya da olabileceğini de düşünmüyorum. aynı felsefenin tanımı gibi yani. bence burada kastedilen aklı selim sahipleri. çünkü benim okuduğum kadarıyla ibn-i rüşt her zaman filozof aklını teba aklından (doğal olarak) üstün görüyor. bir de o zamanın (b)ilim adamı tanımını filozoflar oluşturduğu için te'vile ehliyetli olarak filozoflar görülmesini makul karşılamak durumundayız.
te'vile hayali olanın akli olana dönüştürülmesi derken demek istediğim şuydu: benzetmeler kağıda dökülmüşse te'vil edilmelidir. ya da hadislerde ifade edilmemeişse te'vil edilmelidir..

ebu lehebin (cehennemle müjdelenen tek insan:) )
durumuna ise.. sahiden vahim. kimbilir şuan cehennemin hangi katmanındadır. (Rabbim bizi saklasın!)

bu arada sayın ferahsan .., hani 2 kelam etseniz de kendi çapımızda bir sonuca bağlasak şu konuyu. zira canım farabi okumak istiyor..
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

geçengün ateist bir siteyi ziyaret ettim, bir vesileile.
hazır uğramışken dedimki; bakayım bunlar inkarda hangi noktadalar?
acaba bildiğimiz gibi hala yok diyip oturuyolarmı? yoksa abuk subuk sorularmı üretiyorlar?
vallahi!!! inanmıcaksınız adamlar Kuranı kerimde çelişik ayet bulabilmek için senden benden iyi ezberlemişler ve ayet sıra sayı şaşma yok lginç :)
dedimki helal ya bide içinizde art niyet olmasa te'vil yapabilecek kadar akli selim olsanız sorun kalmyacak.
bırakın ebu talip liğide eh artık kabul edin dedim.
dedilerki kabul edecek bişiy yokki boş bir inanç
yahudedim o nebüyük boşlukki çıktıkça soru çıkıyo ve nesizi ne misyonerler dolduramdınız şu boşluğu:)

te'vil gerekli hemde üstadların kontrolünde olursa daha güzel oluyor çünki
herşeyi anlamaya muktedir olamıya biliyoruz bazen :)

tehafütül ferah :) bu işte soruyo kayboluyo yada neaypmaya çalıştığı anlaşılmıyo.
artık bi dalda dur:)
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Katılım
24 Eyl 2007
Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

Ateist sitelerden yorum yapmak istiyorum…
hiç kimse diliyle ret etse de hatta yüreğiyle Allah’ı ret etse bunu başaramaz …neden deseniz Mevla’m bu kainatta ki en küçük bir atomu yarattığı için istediğini desin nasıl olsa savunduğun her şey Mevla’mın yarattığına çıkıyor bize sadece gönül kapılarının açılması ve hayırlı ıslah edilmesi için dua etmek kalır…
ama onların yazdıkları mutlaka okunmalı çünkü dinimizde anlatmakta olduğumuz eksikleri bulmamız ve dinin daha nasıl kolay öğretebiliriz bu bulunmalı….
KENDİNİ BİLMEYEN DEN NASIL YARADANI BİLMESİNİ BEKLERİZ Kİ?
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Katılım
24 Eyl 2007
Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

SERTER' Alıntı:
bide evla kayboldu onu bekliyorum lkaç gündür...
GELDİM HOCAM...
ÖNEMLİ konuda ayrıntıyı yakalamışsın teşşekür ederim!yoksa bilgi eksik kalıcaktı sağol..
Filozof kelimesi ise: philos sevgi, dost sofia ’ya ise erdem anlamındadır. Yani gerçeği anlayan bilgili, erdemli kişi anlamındadır. Gerçek başlangıçta insan gerçeği aramaktan hatta bunu düşünmekten bile aciz durumda idi. ancak insan usu gerçeği öğrenmek istedi. Yıllar geçtikçe kendini fizik ve zekâ olarak geliştirdi. Etrafında olup bitenleri inceledi araştırdı daha sonra bunların nedenlerini anlamaya çalıştı ve bunları mistik bir boyutta topladı. Bilginin doğru dürüst olmadığı bu çağlarda insan usunun merakını inançlar doyurmaya çalıştı. Zamanla inançla bilgi çatışmaya başladı. Us gerçeği bazen inanç içinde, bazende bilgi içinde aradı. Evrende her şey devingen olduğu için us’ta sürekli olarak gelişti. Bu gelişme esnasında bazen inanç bazen bilgi belli durumlarda açık düşüyordu. Us ikisi arasında hakem durumundayken gerek inanç gerekse bilgi ile çatıştı. Gerçeği bulamadığını gören insan inançla bilgi arasında yol olduğunu düşündü. Böylece insan, usunun sınırları içinde gerçeği arayan çalışmalar yaptı.
Not: alıntıdır bu yazı terimler sözlüğünden
şimdi bana göre filozof ise en çaresizliğini kabul etmiş ve yaratana en yakın durmaya çalışan kişidir ve İslam da tam olarak karşılığı olmada ilim adamıdır!
tefsirin actığı bir yoldur tev’il … yolu iyi yürüyen için dir…(yanlış anlaşılmasın herkes tam olarak yüreyemez bu yolu nasip meselesi biraz da)
 
S

SERTER

Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

Bende nediyorum biliyomusun evla

sufi ler için aynısını söylüyorum filozofi diyince biraz ürküyorum (Allaha yakınlık noktasında)
hani meşhur bi söz vardı
"eğer imam-ı Azam gibi bir alim hıristiyanlık içinde de olsaydı hıristiyanlık bugünki gibi olmazdı"
bence te'vil bu kadar etkilidir hem toplum yaşayışında hem dinler tarihinde
 
Katılım
26 Nis 2007
Ynt: İslam Filozofu ve İslam Dini..

Serter Bey gördüğünüz gibi konu gayet güzel anlaşılmış ;) Soruma cevap verirken filozof kavramından muradın ne olduğundan başlanması gerekiyordu bana göre o da yapılmış.. Gelelim benim görüşüme eğer filozof deyince anladığımız aynı şeyse cevabım evet.. "F.. Köylü Mehmet efendi" ;) mi yapacak te'vili "filozof" yapmayacak da? Neyse zaman maratona katılmış gibi şu sıralar benim için.. Önce kendimi kendime te'vil etmem gerek ;)