Tadımlık

Medeniyet Tasavvuru

Mina

Divan Üyesi
Kadīm medeniyetimiz ve kadīm insanlar nasıldı nasıl yaşarlardı?
 
Son düzenleme:

Mina

Divan Üyesi
Medeniyet farklı kültürden insanların kardeşçe birarada yaşayabilmesidir.Osmanlı bunu başarmıştı.”İslam medeniyeti” ni kendince yorumlamış gerek şiir,gerek musiki,gerek mimari alanlarında muhteşem bir sentez ortaya koymuştur.Bir devletin medeniyet seviyesi üç şeyden anlaşılır zaten: Şiir,musiki ve mimari...
 

Mina

Divan Üyesi
Aşk
Edeb
Gönül

Bu kelimelerin başka dillere karşılığı var mı?
Ya da
Başka milletlerde bunların oluşturduğu o ruh,o medeniyet?
 

Dilhun

Divan Üyesi
Aşk
Edeb
Gönül

Bu kelimelerin başka dillere karşılığı var mı?
Ya da
Başka milletlerde bunların oluşturduğu o ruh,o medeniyet?

@Mina Aşk , edep ,gönül kelimesinin karşılığından ziyâde karşılıksız kelimelere değinmek istiyorum . Doğan Burda ' nin Hürriyetteki yazısını hatrima getirdi divana yönelttiğin sorun. Başka dillerde karşılığı olan degil de sadece o dilde anlamı olan kelime ve anlamları.Karsiligi bir türlü bulunamayan ,kendi dillerinde ( bu arada dil kelimesi Farsça " gönül " demektir . Kendi dillerinde (gönüllerinde ) ) anlamı mevcut bir kaç inci.Galiba bizler tek başına dünyaları anlatan kelimeleri seviyoruz.

TOSKA : Ortada hiçbir sebep yokken hissedilen derin keder anlamına geliyor.

" Neden gün ortasında ansızın akşam oluyorum " diyen Atilla İlhan in sorusuna yanıt belki de bu kelime.

GÖKOTTA : İsveclilerin huzur veren kelimelerinden Gökotta. Kuşların sesini dinlemek için sabah erkenden kalkmak anlamına gelmekte.
Bir diğer kelime ise" Fernweh "

FERNWEH : ( Almanca) . Daha önce hiç bulunulmayan bir yer için sıla hasreti hissetmek.

Bu kelime bana Simone de Beauvoir 'in " İnsan uzaklara özgü bir varlıktır " tespitinin doğruluğunu gösterdi.

FERNWEH , Umay Günay ' in " çağıran bir şeyler var hep beni uzak şehirlerde " feryâdınin özeti mahiyetinde bir kelime.

Rimbaud ' un deyimiyle Şairlerin Tanrısı Charles Beadelaire ' nin " Nerde değilsem orda iyi olacakmisim gibi " dizesini hisseden insanlarin icat ettiği bir kelime Fernweh.
 

Mina

Divan Üyesi
Bir Japon psikiyatr konferans için ABD'ye gelir, meslektaşı onu evinde ağırlar. 'Aç mısın?' diye sorar, 'hayır der misafir, tokum'. Aslında kurt gibi açtır ama bunu söylemek ona göre ayıptır. Sabaha dek kıvranır.



Kadim geleneklerde yolcu, sorgusuz sualsiz sofraya buyur edilir.
 

Mina

Divan Üyesi
“Eski insanımız için dünya hayatı bir ayrılık ve hicran demekti, insan dedikleri varlık bu dünyaya gönderilmekle O’ndan ayrılmıştı,eğer dünya imtihanını muvaffakiyetle tamamlarsa yine O’na döndürülecekti”


(Sadettin Ökten/Yahya Kemal’in Rüzgariyla Düşünceler ve Duyuşlar)
 

Mina

Divan Üyesi
“Eski insanımıza göre dünya nimetinin miktarı,azlığı veya bolluğu onların meselesi değildi,o bir nasip meselesi idi. Onlar ancak bı nasibin kaynağını bilmek ve O’nu hiç unutmamakla mükellef idiler”
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
“Eski insanımıza göre dünya nimetinin miktarı,azlığı veya bolluğu onların meselesi değildi,o bir nasip meselesi idi. Onlar ancak bı nasibin kaynağını bilmek ve O’nu hiç unutmamakla mükellef idiler”
Darısı bizim başımıza ...amin ecmain
 

Mina

Divan Üyesi
“Günlük dilinde sitemini bile “aşk olsun”cümlesiyle ifade eden,evliyasına,türkü veya koşma söyleyenine “Âşık” diyen, savaşta kılıcı bile aşk ile vuran, “Bir yerde oturalım da sohbet-muhabbet edelim”diyen, edebiyatının temelini Leylâ ile Mecnun, Aslı ile Kerem,Şirin ile Ferhad gibi onlarca aşk hikayesinin oluşturduğu,dervişlerin birbirlerine “aşk u niyâz”ettiği bir medeniyet,insanlık tarihine bir “Muhabbet” medeniyeti olarak geçmiştir”


(Medeniyet Aklı / Savaş Barkçin)
 

Mina

Divan Üyesi
“Medeniyetlerde kurulan mâbetler,yapılan bütün hayır müesseseleri, Çeşmeler , sebiller, türbeler ,kısacası kalıcı olan ,gerek estetik bakımından ,gerek tarihi bakımdan kalıcı olan nice eserler bize ölümden ötesinin,ebedi hayatın anlamını kendi lisanlarıyla söylüyor ve bize de bu hayatımızı ona göre ayarlamamız gerektiğini beliğ bir şekilde ifade ediyorlar”

(Sezai Karakoç / Çıkış Yolu -Medeniyetimizin Dirilişi-
 

Mina

Divan Üyesi
Medeniyet tasavvurunun referansları vardır. İslam medeniyetinin sabit referansları Kur’an ve Sünnet’tir. Kapitalist sistemde kârı katlamak, paradan para kazanmak hayatın hedefi ve gayesidir. Marksizm’ de bunun tam tersidir. Medeniyet bir inanç sistemi, bir davranış sistemi ile hukuku ve ahlak sisteminden oluşur. Bu üçlü medeniyet tasavvurunu ortaya koyar ve bu size bir kimlik getirir”


S.ÖKTEN
 

Mina

Divan Üyesi
Hepimiz bir gurbette yaşıyoruz.Bu bir medeniyet gurbetidir.Bu kendi medeniyet değerlerimizden ayrı kalmanın gurbetidir.Medeniyeti oluşturan değerler,toplumun çok büyük kesimlerinde hala İslam Medeniyetinden kaynaklanan değerlerdir”

S.ÖKTEN
 

Mina

Divan Üyesi
Bizler maziyi aramıyoruz, mazide var olup da kaybettiğimiz ve yerine koyamadığımızı arıyoruz."

Ahmet Hamdi Tanpınar
 

EnesBey

Divan Üyesi
Türkler sonradan görme bir toplum ve siyasetcisinden is adamina kadar hemen hemen hepsinde bitip tükenmeyen giderilemeyen bir aclik sõz konusu dolayisiyle bu haldeyiz ama cok pisman olacagiz ben söyliim yani
 

UluğBey

uyan!
Türkler sonradan görme bir toplum ve siyasetcisinden is adamina kadar hemen hemen hepsinde bitip tükenmeyen giderilemeyen bir aclik sõz konusu dolayisiyle bu haldeyiz ama cok pisman olacagiz ben söyliim yani
Türklerle alakalı bir alıp veremediğiniz var ama anlamadım mirim. Türklerin içinde de diğer ırkların içinde de sonradan görmeler vardır. Bu bir ırka mensup bir özellik değildir. Burada açıkçası herkesi töhmet altında bırakacak "Türkler sonradan görmedir ve bitmek tükenmeyen bir açlığa sahiptir" şeklinde bir yanlış ve taraflı bir yoruma "eyvallah" diyemem. Lütfen bu şekilde davranmayınız. Bu şekilde sığ tavırlar meşveret divanının adabına yakışmıyor. Özgürlük temel felsefemiz, her düşüncenin divanda yer alması arzuladığımız şey. Fakat elbette değerlerimize bu şekilde söz söylenemez ve dahi bir ırkı bir toplumu külliyen karalayan kötüleyen düşüncelerin meşveret divanı ruhuna aykırı olduğunu düşünüyorum. Varsa elinizde somut düşünce delil, işte meydan gerekçeleriyle birlikte düşüncelerinizi dökün divana, saygı çerçevesinde fikirler çarpışsın.

selamlar.
 

EnesBey

Divan Üyesi
Hayır hiçbir ırkla alıp veremediğim yok yukarıda da Türk ırkı değil Türk toplumu,Türkiye de yaşayan insanları kastettim ama buluttan nem kaptığınız için hemen alındınız, olabilir belki ezik büyümüş olmanın tetiklediği bir durumdur bu mazur görüyorum :)
Kürtler daha da sonradan görmedir (Türklere nazaran)Irk eleitştirisi yapcak olsam Kürtlerden başlardım.
((Sığ tavırlar içerisinde değilim sizin bakışınız sığlaşmıştır belki.Müfredata bağlı kalmanın yan etkileri de olabilir.))

Evet Toplum olarak Sonradan görmeyiz bu apacık bir gerçek, siyasetten sanata edebiyattan futbola her alanda bunu gözlemleyebilirsiniz.
;)
 

Benzer konular

Bu içeriği görüntüleyen kullanıcılar (Kullanıcı: 0, Ziyaretçi: 1)

Üst Alt