Nurettin Topçu’nun Görüşleri

Mina

Eskici...
“Allah korkusu,dünya hadiselerinin benzeri olan bin türlü hadiselerin korkusuna bağlandı ve böylelikle dindar geçinen bu zümrenin elinde,Allah katledildi. Dünya denilen bu hile ve riya pazarında ahiret metaının muhtelifleri süratle çoğaldı.Bütün kirlerinin üstüne dindarlık libasını giyinenler,din hayatının sarrafları veya karaborsacıları kesildiler.Mallarının sürümünü sağlayanlara cenneti peşkeş çektiler. Kendileri ile alışveriş yapmayanları ise cehennme gönderdiler ve sanki kendileri Allah’ın umumi vekaletine sahiplermiş gibi,iman ile isyanın sınırlarını sımsıkı ayırdılar.”
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Konu başlığı her ne kadar Nurettin Topçu olsa da ben Muhafazakarlık eleştirisi başlığı altında, söyleyeni tam olarak hatrımda olmayan şu tesbiti paylaşmak isterim.

"Bizde dindarlar hep Allah'ın kendi tarafında olduğunu düşünür.Kendilerinin Allah'la hiçbir problemi yok"
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Sahtekar dinci,din adına büyücülük ve cehennem tellallığı yaparken,”fikirlerini söylemekte serbesttir,elverir ki devlete dokunmasın”diye milletin büyülenmesine göz yumuluyor. Seçim propagandacısı, fikir ve hürriyet kelimelerinin katili olmak için tırmandığı kürsüden, halkı birbirine düşürmek sanatının bütün füsununu kusmaktadır

(Ahlak Nizamı)

Din adamının devlet ve menfaat hırsları, İslam'ı asırlarca kahreden musibet oldu. Bugün, İslam diye elimizde kalan, menfur bir düzenin içine yerleştirilmiş menfaat ve vicdanlara tahakküm cihazıdır.
Nurettin Topçu / Var Olmak
 

Hikmet

0 rh+
Nurettin topçunun hiç bir eserini okumadım. Eserinden parça parça iktibas ile ne denilebilir bilmiyorum. Benim bu tarz uslubta rahatsız olduğum husus "umumileştirerek meram anlatılması " evvel eyyamda bir başlıkta da demiştim "şikayet eden kendinden şikayet eder" bu kaide külli bir kaide midir emin değilim ama bizim sanat ve fikir adamlarımızın -şahsi kanaatim- bu hataya çok fazla düştükleri. Ol sebepten çığlıkları makes bulmuyor gibi....

Ben de buna benzer bir şey düşünmüştüm varolmak kitabını okuduğumda. Kendileri sıkıntılanıyor, tamam düşünüyorlar sancı çekiyorlar vs.. hadi napalım!? Ben daha basit halledebilirken bazı meseleleri bu kadar çetrefilleştirmek edebiyatlaştırmak kitaplaştırmak.... bi insan bu kadar iddialı olabilir mi bir de gerçekten. Normal midir ya da. Bu böyledir şu şöyledir BEN böyle düşünüyorum vs...
Sezai karakoç'ta ilk patlak vermişti bende. Şöyle yapmalıyız böyle yapmalıyız.... e hadi yapalım. Nasıl yapalım, yok!
Cidden bazen çok.
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
İyi müslüman caminin içinde değil,dışında belli olur. Ticaret var,para var,pul var .kasa var, rekabet var; sen böyle bir ortamda nasılsın mühim olan. Caminin içinde herkes mübarek orada iş kolay. Dışarıda nasılsın.

Nurettin Topçu
 

Hikmet

0 rh+
İyi müslüman caminin içinde değil,dışında belli olur. Ticaret var,para var,pul var .kasa var, rekabet var; sen böyle bir ortamda nasılsın mühim olan. Caminin içinde herkes mübarek orada iş kolay. Dışarıda nasılsın.

Nurettin Topçu

Bu tür tespitler çok nefsani geliyor bana. (Bunu ben de çok yapıyordum)
Bi kere kimse kimseye müslümanlığını beğendirmek zorunda değil.
İkicisi, cami burada farkında olunmadan belki, hafife alınıyor.
Üçüncüsü, caminin içi /dışı diye ayırmaya ne zaman başladık!?
Bir insan müslümanım dedikten sonra kimse vay sen camide şöylesin dışarda böylesin diyemez. Biz hüsn-ü zanla bakmak zorundayız.
Kendini bilen de bilir zaten.
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Bi kere kimse kimseye müslümanlığını beğendirmek zorunda değil.
İkicisi, cami burada farkında olunmadan belki, hafife alınıyor.
Üçüncüsü, caminin içi /dışı diye ayırmaya ne zaman başladık!?

Önce SELÂM:)
"Kimse kimseye müslümanlığını beğendirmek zorunda değil" dediniz ya islâm aleminde kimse "kimse" değildir.Kardeşiz.Şu detaya dikkatleri celp eder Karakoç "kardeşiz demek yetmez ,Habil mısın kâbil mi?tarafını seç" diye.
Bir müslüman ,başka bir müslümana ,müslüman olmayana İslâmı begendirmekle mükelleftir.21.yy.da islâmin artık teblîğe değil temsile ihtiyacı vardır.

Belki de ben buyum,kimse kimseye Müslümanlığıni beğendirmek zorunda değil diyenler yüzünden ,temsîl değil teblîğle yetinenler yüzünden o "kimse"dedikleriniz, dinini Allah'a göster,bana insanlığın lâzim diyor.

İkinci bahis "camiler hafife alınıyor "haklısınız .Allah'ın evi,kutsal diye bilinmesi gereken camiler ,müslüman bir ülkede farz namazları haricinde kitleniyor.Neden dememe gerek kalmadan eminim muhabbetdaşlarim izledikleri haberleri haberdâr ediyorlar."cami halıları,avizeleri çalındı"

Üçüncü sualiniz "ne zamandan beri cami içi /dışı diye ayırmaya başladigimizdı.
El cevap: İfadelerim yetersiz ,Üstâd tercümândir hislerime."Namaz camiden çıkınca,Hac mekkeden dönünce,Ramazan oruç bitince başlar"

Sevgili @Emrilge nin bahsettiği ahlâk,din yorumlarina verilmiş başka bir yorum daha birakmak istiyorum şuraya,hepinizin daha önce muhakka denk geldiğini düşündüğüm.

"Çocuklarımıza ibadet etmeden önce ahlâklı olmayı öğretelim yoksa çocuklarımız;
Namaz kılan hırsız,
oruç tutan sapık,
hacca giden bir yalancı,
kurban kesen bir tefeci,
şehadet getiren bir terörist olabilir"

namaz kılan bir hırsıza denk geldiğimizden beri cami içi ve dışı diye ayırmaya başladık .
Hayir elbette kusur İslam'da değil bizim müslümanlığımızda.

Rab,emrolundugumuz gibi dosdoğru olabilmeyi nasip etsin.

Zeynep'in gözlerinden öpüyorum:)
 
Son düzenleme:

Hikmet

0 rh+
Yov dostum yov. @Dilhun (Farklı bir konu olmakla birlikte) işte tam da bu mantıkla düşünmeye alıştıkları için gitmiyorlar camiye. Önce bu düşünce, sonra camiye gitmeme geliyor yani. Camiye gitmek temsil amaçlı değildir. PEYGAMBER CEMAATLE KILMANIN DAHA FAZİLETLİ OLDUĞUNU SÖYLEDİĞİ İÇİN GİDERİZ. Ha o arada temsil filan da edersin farkında olmadan o ayrı mesele.

Aslında önce şunu soracaktım, bu söz gerçekten topçu'ya mı ait. Bana daha çok mustafa islamoğlu tarzı gibi geldi.
 
Son düzenleme:

Abdulfettah Adıyeter

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Evvel senelerde beyaz saray önünde cuma namazı kılan müslümanlar gibi bir haber üzerinden konuşmuştuk buna benzer bir meseleyi. Hatta belki aynı şeyden bahsetmiştik. Topçu ve bir takım şair muharrir kısmının uslubu biraz protest. Bana kalırsa tenezzül etmemek lazım böyle şeylere. Müslüman istiğna sahibidir. Hem ne lüzum var kulak çekmeye. Kalkar biri de kulak çekeni üç beş kelimeden sigaya çeker. Felan filan kötü demek meseleyi halledecekse haydin diyelim. ...mi sahiden?!

Hamiş: biz meselenin neresindeyiz asıl mühim mesele o? Biz derken "ben"i kasd ediyorum. Ben kendim islamın hakkını verdim de başkasını sigaya çekmek kaldı öyle mi?
Hamişcik: biz günaha mı düşmanız günahkara mı?
 

Hikmet

0 rh+
Ben yazdıktan sonra kimse tartışmaya devam etmiyor. :) Ama mesajına yeni şeyler eklediğini farkettim. Benim değindiğim noktadan gitmiyorsun farkında mısın, yalnızca, hayır böyle olmalı şöyle olmalı vs.. diye.
O alıntıladığın sözlerle o kadar çok karşılaştım ki artık etkilenmiyorum. Beni etkile @Dilhun :)

- Habilsen Kabili hoş görmek zorunda değil misin? Sen Kabilsin! diye ona kötülük atfedemezsin habilsen! Ben habil sen kabilsin dersen habilliğinle övünmüş olursun bu da habilliğe yakışmaz.
- tebliğ temsil meselesini bilemiyorum, ben o kadar okumadım.
- camiler hafife alınıyor'u yanlış anlamışsın öyle demedim. O ifade kullanılırken farkında olmadan dil ile, zihinlerde hafife alınıyor dedim.
-bak gene namaz camiden çıkınca, hac umreden dönünce filan... yahu nereden çıkarıyorsunuz bunları. Namaz namazda namazdır. Dışarda namazı nasıl devam ettirebilirim!? Devam eden şey başka bir şey. O da namazın devamı değil.
-ibadetle ahlakı da ayırmışsın.

Neyse. Olur böyle şeyler.
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Nurettin topçuya ağzımı açıp gözümü yummak istiyorum.iki gün bir kelimesini kafaya taktım.hoplattı beni neredeyse daha önce bu konuyu okuyamadım herhalde.nasıl böyle futursuzca konuşan birine mütfekkir denir? @Dilhun ve @Mina da gördüğüm inceliklerine hiç uymadı. Çok bilmem kendisini ama okuyup anladığım ayarsiz bir kopist kendisi.nasıl zamanın modernite eleştirmeni denir?koyu katolik mistismini almış batıdan tasavvufa gitmeye çalışıyor (bu kafa ile çok çalışır)yazık inan ki aklınıza gönlünüze yazık okumayın.edepli bir söz yok kelamında.şimdi dicem ama talim terbiye yöntemimiz elimizden alındığı için belli bir zümre talim terbiye ile ilgilendiği için diğerleri kitap oku oku tüm uzuvlarıni zehirlersen olacağı budur.hakikaten budur.
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Ben yazdıktan sonra kimse tartışmaya devam etmiyor. :) Ama mesajına yeni şeyler eklediğini farkettim. Benim değindiğim noktadan gitmiyorsun farkında mısın, yalnızca, hayır böyle olmalı şöyle olmalı vs.. diye.
O alıntıladığın sözlerle o kadar çok karşılaştım ki artık etkilenmiyorum. Beni etkile @Dilhun :)

- Habilsen Kabili hoş görmek zorunda değil misin? Sen Kabilsin! diye ona kötülük atfedemezsin habilsen! Ben habil sen kabilsin dersen habilliğinle övünmüş olursun bu da habilliğe yakışmaz.
- tebliğ temsil meselesini bilemiyorum, ben o kadar okumadım.
- camiler hafife alınıyor'u yanlış anlamışsın öyle demedim. O ifade kullanılırken farkında olmadan dil ile, zihinlerde hafife alınıyor dedim.
-bak gene namaz camiden çıkınca, hac umreden dönünce filan... yahu nereden çıkarıyorsunuz bunları. Namaz namazda namazdır. Dışarda namazı nasıl devam ettirebilirim!? Devam eden şey başka bir şey. O da namazın devamı değil.
-ibadetle ahlakı da ayırmışsın.

Neyse. Olur böyle şeyler.

Hayırlı Akşamlar:)
Tartışmıyoruz konuşuyoruz.

Hâbil ,Kâbili hoş görmeli mi bilmiyorum lakin hor görmemeli.Karsidakini suçlamak bizi temize çıkarmıyor ki.Mehmet baki ağabey dediler ya günahkâra mı düşmanız günaha mı?Tam da bu galiba.Hatadan nefret etmeliyiz,hataya düşenden değil.

Mehmet Akif'e sorarlar:
-Neyzen Tevfik ayyaşın biri .Siz içkiyi sevmezsiniz,nasıl onunla bu kadar dost olabiliyorsunuz?
Der ki:
-Ben içkiden nefret ediyorum ,Neyzen'den değil.
:)

Bir diğeri ibadetle ahlâkı ayırmadım.Biri diğerinin parçası,tamamlayani zannımca.Çunku ibadet Allah'a karşı bir görev olmakla beraber ahlâki açıdan gelişmeye yardımda bulunur. Kur'an-ı Kerim de (Ankebût 45)"Namaz ,her türlü hayâsızlık ve kötülükten alıkoyar "bildirisi vardır.Veya Rasulullah :Oruç kalkandir ,biriniz oruç tuttuğu gün kötü söz söylemesin ve kavga etmesin.Şayet biri kendisine döver ya da çatarsa ben oruçluyum desin der.

O yüzden namaz kılmaktan ziyade ,namaz kılsın bizi deriz ya veya oruç bizi tutsun münâcatı.

İslam'ın artık teblîğe değil temsile ihyiyacı var derken kastettiğim anlatarak değil yaşayarak ve yaşatarak İslam'ı öğretmek.

Yaşamayanların sözü te'sir etmez."Tabiatı bozulmuş insanlara da artık hikmet tesir etmez"

Muhabbetle.
 

Abdulfettah Adıyeter

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Merhaba.

Eskiler ıstılahta münakaşa olmaz demiş. Ol sebebten başa dönelim ve sual edelim:
muhafazarlık dediğimiz şey nedir? Muhafazakar kimdir? Muhafaza edilen "şey" nedir? Muhafazanın şartları nelerdir? Bir şey ne için muhafaza edilir?
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Bende sormak istiyorum
Tabiatı bozulan insan kimdir?
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
Çok tesbih çekenlerden ziyade, ümitsizlikle yıpranan yetimin yüzünü ümit ile güldürenler affedilecek.
(Nurettin Topçu ,Var Olmak ,s.62)
[automerge]1595881925[/automerge]
Çok tesbih çekenlerden ziyade, ümitsizlikle yıpranan yetimin yüzünü ümit ile güldürenler affedilecek.
(Nurettin Topçu ,Var Olmak ,s.62)


Resim günah mı, kolonya haram mı diye sayıklayan, baş açık namaz kılınır mı kılınmaz mı münakaşasını yapan din adamı, sadece cemiyetin sırtında yaşayan bir parazit değil, dinin gerçek ruhunu unutturucu zararlı bir unsurdur. Bu din adamları sınıfı ortadan kalkmalı, onların yerini, Allah sevgisini yeryüzüne serpme kabiliyeti, fedakar, aşk ve hizmet adamlarından meydana gelecek, sağcısı ve solcusunu da birlikte kucaklayan asrın kurtarıcısı olacak din adamları almalıdır.
(İslam ve İnsan-Mevlânâ ve Tasavvuf,s.72)


Her sene yüzbinlerce ziyaretçi ile dolan Kabe'nin etrafında
ruh birliği ve beraberliği meydana gelmiyor.
Bunun sebebi ne siyasi, ne iktisadi, ne de esasında ilmi ve fikridir.
Bu halin sebebi, İslam'ın temeli ve Kur'an'ın özü olan ahlakın kaybedilmiş olmasıdır(İslam ve İnsan-Mevlânâ ve Tasavvuf,s.15)
 
Son düzenleme:

Mina

Eskici...
Merhaba.

Eskiler ıstılahta münakaşa olmaz demiş. Ol sebebten başa dönelim ve sual edelim:
muhafazarlık dediğimiz şey nedir? Muhafazakar kimdir? Muhafaza edilen "şey" nedir? Muhafazanın şartları nelerdir? Bir şey ne için muhafaza edilir?
Bir şey kıymetli olduğu için muhafaza edilir.
Muhafazanın şartı bana göre taviz vermemektir
Bir duruşu,ekolü edebi,adabı olmayan muhafazakar olamaz.
[automerge]1595882570[/automerge]
Bende sormak istiyorum
Tabiatı bozulan insan kimdir?
Fıtratına aykırı davranandır
 
Son düzenleme:

Abdulfettah Adıyeter

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Çok tesbih çekenlerden ziyade, ümitsizlikle yıpranan yetimin yüzünü ümit ile güldürenler affedilecek.
(Nurettin Topçu ,Var Olmak ,s.62)

Bu cümleden çıkan manalar:

1- komşusu açken tok yatan bizden değildir hadis-i şerifinden tüten mana.
2- yetim yüzü güldürmek çok tesbih çekmekten daha iyidir.
3- Allah'ın affına mazhar olmak insanın kendisi haricindekiler ile kurduğu sıhhatli ilişkinin neticesidir
4- emri bil maruf nehyi anil münker.

Pekiyi şimdi ben, Nurettin topçu hoca memur devlet, mamur vatan, mesut cemiyet içinde doğmadığı yani müslümanların kuvvetli olmadığı asrın adamı olması hasebiyle meseleleri ele alırken içtimai olanı ferdi olana tercih ediyor desem ne buyurulur?
[automerge]1595887607[/automerge]
Bir şey kıymetli olduğu için muhafaza edilir.
Muhafazanın şartı bana göre taviz vermemektir
Bir duruşu,ekolü edebi,adabı olmayan muhafazakar olamaz.

Nurettin topçunun fikirlerinden taviz verir misiniz?
 

Mina

Eskici...
Elbette...kimse eleştiremez değildir
Kendisinin divan şiiriyle ilgili de tasvip etmediğim görüşleri vardır.
 
Tüm sayfalar yüklendi.

xen

Üst Alt