Orta Doğu'da Dinmeyen Din

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
@Mahşer ilk adem değil diyorsan o son ademdir :) bize öyle bilgi geldi :) konuya çok bulaşmak istemiyorum ,siz böyle yazdıkça akaid bilgileri aklıma hücum ediyor...okuması zevkli ...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
@Mahşer ilk adem değil diyorsan o son ademdir :) bize öyle bilgi geldi :) konuya çok bulaşmak istemiyorum ,siz böyle yazdıkça akaid bilgileri aklıma hücum ediyor...okuması zevkli ...
Evla uzun yazamıyorum daral geliyor konuşmaya alışığım ya, konuşmak da herzaman işime gelmiyor mecbur çekiceksiniz.

Yeni Platoncu felsefe etkisinden hemen sonra orta çağda ki bütün filozof, evliya, mevliya o bu şu bu pratik Us ve Teorik us diye iki tür düşünme biçimi ortaya çıkardı daha doğrusu çıka geldi - özellikle şüpheciler ki ben sanırım bir yönümle şüpheciyim. -
FİLOSOFY Helenizmden sonra Teosofye dönüştü tanrı merkezli felsefeye dönüştü özelikle Helen Yahudileri ve aşağıda kafası çalışan İslam filozofları bu durumu tetikledi. İsadan sonra ki 100 yıl dan sonra ki seneler (tanıma bak 😄😄)
Daha sonra Helenizm yarattığı ortam neticesinde Materyalden Ruha yöneliş başladı

Bir bakıma pratikte hacca giderim kurban keserim VS... Ama teorik olarak Neden, sebep VS... Sorgularım aga mantığı...

Öfff kaptırdım gidiyorum felsefe tarihini insan Bi dur der... 😄


Türkiyede iki kesim var
1 " Ben iki dublemi içerim ama Cumayı kaçırmamcılar. " 😄
2 "Ailemde herkes kapalı ama biz özgür bir ortamda büyüdükçüler. "

Diğer başlıkta tartışıyoruz bu konuyu biri edeb medeb diyince cinlerim tepeme çıkıyor. EDEB KELİMESİ ni ortadoğulu göklere çıkardı hadi istatistik notlarına bakın edebsşzlik sayabileceğiniz eylemler ençok hangi coğrafyada

Neyse Bu iki kesimi oluşturan liberal itkiler ve politika.... Ne şişeden ne kebaptan yukarıdaki pratik ve teorik us ile ilgili ama yakın değil 😉
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Merhaba.

Tuzak sual demişsin ama tuzak kurmuyordum. Yaptığım senin bıraktığın izleri takib etmek. Takip eden ben olduğuma göre tuzak kurabilecek olan sen oluyorsun. Elbette senin gibi tuzak ihtimalini sarf-ı nazar etmiyorum. :)

Çelişme eleştirisinde ise aşkın dedim zira meseleyi getirdiğin kutsama noktasını bozmak istemedim. İnsan tekinin -bak fert vahid demiyorum- kutsadığı, kutsayan insan için, en hafif tabiriyle aşkındır. İşin aslı senin gelmemizi istediğin zeminden seslendim ve o zemin bana insan ne için kutsar diye sordurmakla kalmadı ayriyyeten aşkın olanı işaret etti. Helvada ısrar etme sebebim de senin açtığın zemin. Yani ben hazret diyerek hürmetimi muhafaza edip badehu helva ve insan üzerinden kutsamayı konuşalım demiş oldum. İnsan teki üzerinden meseleyi ele alınca olimposu kutsayan ile hirayı kutsayan arasında "kutsama" noktasında ne fark var da demiş oldum. (Hakk geldi batıl zail oldu.batıl zaten zail olacaktı'ya girmedim bile.) Yani halen senin olmamızı istediğin zemindeyim. :)

Diğer dediklerin için nasibse geceyi beklemem lazım. Şu dar vakitte ancak bu kadar yazabiliyorum.
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Unu kavur, helva yap, tap ve acıkınca ye. Ne için bu misali ısrar ile tekrar ediyorum? Çün ki insanın müthiş bir tarafını işaret ediyor. İtminan arayışı. Yani "şüpheden azade" emniyet hissi.

İsteyen cennetten kovulmayı merkeze alsın isteyen tesadüfü isteyen başka bir şeyi... insanda tebarüz eden şey itminan arayışı. Dekartın kafa patlattığı da bu, kutsayanın kutsaması da bu. Maslowun, hiyerarşisinde bahsettiği ihtiyaçların tamamı itminan arayışına mütealliktir. Yemek de barınmak da aidiyet de saygınlık da kendini tamamlama da... acaib oldu değil mi? Yemek içmek nasıl itminana müteallik bir mesele olabilir ki? Cevabı basit açlık ve susuzluk insanı ölümün kıyısına çeker. Nefes alan hareket eden ve bunu ömrü boyunca yüksünmeden yapan insan için "ölüm" en hafifinden ürkütücü bir şey. Açlık ve susuzluk ise ölüm hususunda tecrübesiz olan yani bilgisi sadece teoride kalan insan için emniyetsiz bir sahadır zira ölüme dair tecrübesi olmayan insan açlık ve susuzluk ile tecrübesiz olduğu sahaya yaklaştığını düşünüp emniyet hissini kaybeder. Bir kaç deyiş: açlıktan öldüm, aç ayı oynamaz, susuzluktan dilim damağıma yapıştı, su gibi aziz ol. Bunlar basit sözler midir sahiden? Hasılı açlık ve susuzluk ile insan bedeni üzerindeki hakimiyetini, kontrolünü yitirir. Bu yitiriş insanı emniyetten uzaklaştırır. Bedeninden emin olmayan neyden emin olabilir ki? (Barınma ve sair de bu kıstasla anlaşılabilir.)

Helvayı yer insan zira kutsanan karın doyurmamıştır yani kutsanan ölüme çare olmamıştır yani kutsanan emniyet hissine cevab verememiştir. İnsan ise bu acı gerçeği görünce kutsadığını yer. Bu sefer ise ne hazindir ki kendini kutsar. Az önce aşkın olduğunu iddia ettiği şey yerine kendini koyar. Bütün bu hazin vaziyete rağmen bir şeyleri kutsamaya devam eder zira öleceğini bilir. Öleceği bilgisi teorikte olsa bir gün tecrübi bilgi olacaktır. O bilginin ürkütücülüğünden emin bir sahaya varmak için kutsaması şarttır. Sırf bu sebebten dünyadaki herkes, tıpkı ortadoğunun çocukları gibi kutsar. Dinini, parasını, mevkisini, anne babasını, çocuğunu, ülkesini, devletini, omuzundaki apoleti, ineği, maymunu, kendini... bir şeyleri kutsamayan bir tek insan yoktur. Buna ateistler, agnostikler, deistler de dahil... kimi farkında kimi farkında değil. Farkında olup olmamak ise meselemiz değil.

Ölüm, insanın anlayamayacağı ve cevab veremediği büyük şey. İslam, hristiyanlık, yahudilik ve diğerleri insanın tecrübe ettiğinde ancak anlayacağı ama tecrübe edip anladığında da dünyada hiç bir işe yaramayacak olan ölümün hakikatinin bilgisini verir. O hakikat bilgisine teşnedir insan. Aldığı/bulduğu bilgi ona ebedi itminanı temin ediyordur.

İnsan ölümsüz değil. Emniyet için ölür de öldürür de... din insan için en emniyetli saha. Hristiyan da müslüman da yahudi de emniyetini muhafaza için hem ölür hem öldürür. Haklı haksız meselesi kutsayan için öldükten sonraki mesele. Ol sebebten sadece kutsama noktasında bile ele alsak, biri diğerini kabul edemez. Kabul etmesi demek kendi varlığını inkar etmek demektir. "Ortadoğuyu bir an dinsiz düşünün savaşacak ne kalır?" Diye sormakta haksız değilsin din savaşa sebebtir. Gel gör ki haklı da değilsin insan ölümsüz değil. Yani senin bizi getirdiğin kutsama noktasında savaş sebebi her şey olabilir.

Sen dedin ya "ortadoğuyu bir an dinsiz düşünün savaşacak ne kalır?" Kutsama üzerinden düşününce bu sual aslında şu manaya gelir: "insanı bir an ölümsüz düşünün kutsayacak ne kalır?" Öyle ya ölümsüz olsaydı helvaya tapar mıydı insan? Şimdi tarafımdan sesleniyorum ve diyorum ki senin açtığın zeminde yürüyünce bizi büyük bir tuzak bekliyor olmasın?
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Aynı Şeylere yakın "şeyler" yazıyoruz fakat sen arabik islamik kelimeler kullandığın için daha çok seviyorlar :)
Maalesef bu ülkede bir yönü ile tipik orta doğu.

Varlık felsefesinin girişini yazmışsın Ömer Bey üzerinden...
Helva mevzusu bizatihi Ömer Bey 'in cehaleti (yada bu kıssayı nakledenin diyelim) , Peygambere Suikast yapmaya gelirken mi yemiş acep ? :p (Kan Beynine sıçrıyor dimi kutsalığına körelmiş anlayışın yüzünden) Bir defa Ömer (Bey'in bu denli cahil olduğunu sanmıyorum okur yazar şair bir iki dil bilen biri çocukluğundan beri ....)
Birde Her gün biri gelip Ömer Bey'e ölümü Hatırlatıyormuş bu Marcus Aurelius (Markus Aurelyus) Un arada bir kendisine söylenmesini emrettiği Stoa felsefesinin olmassa olmazı -Memento mori- (Öleceğini Unutma) alışkanlığına nede çok benziyor. Neyse çok mühim değil... İkisi de tarihi şahsiyet İdeal adamı diyelim. Ömer Bey'e laf diyorum diye beni şii falan ilan etmediniz dimi :D asıl başarı Amr Bin Asın tabi 🤫

Beni iyi okuyun cevap yetiştirmek için okumayın... Korku Ve Titreme kitabı üzerine diğer sayfada yazıştığımız arkaaşlar var orada da yazdım ve konuyu TEOLOJİNİN ortasına sokmana müsaade etmeyeceğim baki,
gerçi Sana bilmek istemediğin ama maaaaalleesf içinde olduğun bir gerçeği haykırmak istiyorum sen de YENİ PLATONCUSUN STOİK ve Aşkın bütün derdiniz Amor Fati - Momento Mori çare üretmek , ölümden kurtulmanın tek yolu o geldiğinde orda olmayacağına inanmak. Şebi Arus hı Baki ? ölümü yok sayma kırık değil çıkık :)


Amor Fati = İslamda Şükür ama Niçe yazdığı için iğrenç kaka e' dimi? Bu Kutsamalar ve yadsımalardan bahset yani yani bu coğrafyanın çocuklarını Oksidental eğilim ile büyüten kompleksli sahtekar aydınlardan bahset ben konuyu buraya getirme çabasındayım diğer yazdığın helva ve muhtaciyet ancak bir çöl bedevisini etkiler, benim gibi 12 Bin küsür yıllık bir kültürün üstüne Asyatik FİLOZOF nefesleri üfleyip Helenizmi şekillendirmiş, Tarihinde bir çıkış öyküsü ,bir oluş kavruluş öyküsü olan toplumunun bilincine varmış "ADAM"ı etkilemez. arap yarım adası daha donsuz gezerken Biz o ara elimizde iğne iplik Modayı bulmuştuk. Bana bunlarla gelme. Germe Beni :D

Tekrar Belirtiyorum Kişi kendini korumak için yasa koyucuya sığınır o yoksa "Allah Çarpsın"der mesela adaletinden şüphe edilen ülkelerde ne yapılır(Şükür öyle bir ülke yok :cool: )Anayasa Mhk. gidilir orada da adalet yoğusa İnsan Hakları Mhk. gidilir orada da adalet yoksa Allah'a Havale edilir. (Psikolojik olarak rahatlamak için)

"Masal deyip geçmeyelim. İnsan, kaba kuvvetin hükümran olduğu bir devirde hayata katlanmak için bambaşka bir dünyanın varlığına inanmak zorundadır. " Cemil Meriç ;) Heyt be ben Hocayla Rabıta yapıyorum arada ( yersen...)

Hakkın korunmuyor ise İnsan İntikamının alınacağını bilmiyor ise yaşayamazsın
"Ejderha olsan kar etmez.
Ne kavgada ustalığın,
Ne de çatal yürek civan oluşun." @UluğBey ;)

Orta doğu'da İslam Dünyasında ki son 100 YY batı da da ayını halt Düşünen Filozof kafalar susunca Düşünce üretimi bitince dünya bu hale geldi "Sen Felsefe haram kafir işi dedin, o ben herşeyi çözdüm dedi geçmişten gelen hıncının peşine düştü...

Orta doğuda Din diye inandıkları kendi yarattıkları sosyal algılanış orayı cehenneme çevirmekte ve malesef her 3 Taraf kendine GÖKLER ÜSTÜ kanıt getiriyor. İsrailin bu gün kü topraklarını abdulhamit verdi zaar Kuran'da vaad edildiği içindir. :D için de baki geçen Baki şiiri buldum dur.
"bâki çemende bir hayli perişan imiş varak benzer ki bir şikayeti var rüzgârdan" wahts the problem?
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Dediklerin hakkı gasp edilmiş ve insandan da kutsadığından da fayda görmemiş olduğuna inanan birinin sözleri gibi desem? İtminanı adalette arayan biri yani...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Dediklerin hakkı gasp edilmiş ve insandan da kutsadığından da fayda görmemiş olduğuna inanan birinin sözleri gibi desem? İtminanı adalette arayan biri yani...
Hani nerde...? Orta Doğu coğrafyasında olup da gaspa uğramamak mümkün mü?

Geçen bana buradan bir üye Ali Şeriati yi sormuştu? O konuyu unutmuş değilim ilgilenicem... Yeri gelmişken söyliyim dedim.

Ali şeriati in En bilinen eserlerinden biri olan insanın Dört zındanı (ahlakın sosyoloji etkisi VS.. İle ilgidir.) 1 tabiat 2 history 3sosyolıji 4 kendisi, insan doğduğunda bu 4 zındanı içinde doğar... Ve bundan kurtulmak pektabi mümkündür. Çünkü insan evvela ( @evla :)) kendi kendinin zındanıdır... Çok uzun bir konu oldu ya anlat anlat bitmez. Bu paragraf şöyle yapalım ben volta ı alıyım şimdilik, Bi yerdeyim.. 👍Şu amişler tazıcam daha. Ben ne güzel ağustos böcaaa gibi takılıyordum arkadaş 😏
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Hani nerde...? Orta Doğu coğrafyasında olup da gaspa uğramamak mümkün mü?
Nerede olup gasba uğramamak mümkün yav? Var mı öyle bir yer? O yer cennet mahşer cennet. Boşuna mı itminan diyoruz. Arama yok öyle bir dünya.

Masada masaymış ha diyor şair. Bende diyorum ki ne ortadoğuymuş ha... Zaten caretta carettaların neslini de ortadoğunun çocukları tüketti.

Ne ise. Meramımı ifade ettiğimi düşünüyorum. Hiranın çocuğu olarak kahrolsun olimpos diyorum. :)
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Gel gel camiye gel. :D senin zemin benim deist ve ateist şeytanlarımın gözlerinin fal taşı gibi açılmasına sebeb oldu. Yemez anadolu çocuğu. :cool:
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Hahaha seviyorum sizin sohbetlerinizi,kabaca ifade edersem @mehmet baki ,@Mahşer ,@ferahsan @adlena sizin kafalarınız aynı tarz çalışıyor ,farklı alanlara kayıyor,
ferahsanla ,adlena pek yorum yapmaz :) burada ki mesele "zemin"aynı sohbeti benle yapamazsınız , anca bomba bırakır çekilirim kenare derim ki boşuna konuşuyorsunuz,kafa paylaşıyorsunuz,Tüm alemler Allah der dağı taşı börtü böceği müslümanı,gavuru ise tersten Allah der ...ister bilsinler,ister bilmesinler...kendi yoluma göre Allah için aklımı kullanıp ,aklımı kullanmayı bıraktım :)
Gavur bunu bize yediremez , yemez bize uymaz üstümüze uymaz, 1400 yıllık sağlam kök sarıp sarmaladı,150 yılı kotorır..
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
@evla hepiniz biliyor ki benim sataşmalarım kin ve nefret ile değil bir metafor oluştururmak ve salak salak konuşmam beni taşımanızı sağlayan şey Bilgi /bilgim hepimiz birbirimizi büyüttük... Bu form sana @mehmet baki ye ve diğer dostlarıma sahip... Ama bir Din mutlaka @mehmet baki ye sahip olmalı... İddia ediyorum... Hepiniz müstesnasınız...
Bu arada baki ye vereceğim cevabı demliyorum içimde... 😎
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
@evla hepiniz biliyor ki benim sataşmalarım kin ve nefret ile değil bir metafor oluştururmak ve salak salak konuşmam beni taşımanızı sağlayan şey Bilgi /bilgim hepimiz birbirimizi büyüttük... Bu form sana @mehmet baki ye ve diğer dostlarıma sahip... Ama bir Din mutlaka @mehmet baki ye sahip olmalı... İddia ediyorum... Hepiniz müstesnasınız...
Bu arada baki ye vereceğim cevabı demliyorum içimde... 😎
Niyetinden eminiz !Çok şükür, bugün yeni sohbet etmiyoruz birbirimizle, diyim çok hoşuma gidiyor sohbet :) sabırla bekliyorum yazılarınızı ,arada salça olurum.
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
@mehmet baki Orta doğunun çocukları diyince aklınıza Müslüman görünümlü arkadaşlar falan mı geliyor? Hayırdır ne bu eziklik... 😏 Orada bütün dinlerin köktencileri mevcut al birini vur ötekine...
Olimpos hakkında da çok ileri geri konuşma göbekli tepeden metinler gelmeye başladı beylik beylik konuşan hacı dayılar projektör görmüş davşana döner mi döner.... 😉 Eceliyle ölen Raşit halife yok neyin artistliğin yapıyorsun bakiii... Ayrıca ben bu yönümle teorik olarak "septiğim" (şüpheci)
Nihlist (inkarcı) değilimki
Sen Hiranın çocuğu dersin, o Kenanın, öbürü kudüsün... Hoop şehirlere bombalar yağardı hergece...

@Dilhun @Simurg nerde bu arkadaşlar diğer konuyu da yarı bırakmışlar... Hiç sevmem!!!! 🤔sonuca bağlanmadan tüyüş mü? Nedir?
 

Dilhun

Dîvân Üyesi
[

@Dilhun @Simurg nerde bu arkadaşlar diğer konuyu da yarı bırakmışlar... Hiç sevmem!!!! 🤔sonuca bağlanmadan tüyüş mü? Nedir?
@Mahşer ben gitmeyi bilmem.Zamaninda istenmedigin yeri terketmek olgunluktur bunu bilirim ama o olgunlukta da değilim:)

Mehmetbaki ağabey ile olan muhabbetlerinizi pür dikkat okuyorum.Sadece anlamadan anlatmaya başlamak istemiyorum.
Muhabbetle:)
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Ciddi soru müslüman gavurdan ne öğrene bilir ?
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Merhaba cümleten.

Eziklik yok ama ezmeye çalışanlar var. :) ne ise...

Ortadoğuyu din üzerinden, dini de kutsama üzerinden okudun/okuttun. Bu okuma bizi farkında olalım olmayalım insan-tanrı ikilisine getirir. Sırf bu yüzden "ölüm"e temas ettim ve insanı bir an ölümsüz düşünün kutsayacak ne kalır? Diye sordum. Geldiğimiz/getirdiğin yeri işaretlemek için. Şimdi, bizi, bu geldiğimiz yerde sabitleyecek misin yoksa dahası var mı? Sabitleyeceksen eğer çözümleme yaptı/yaptık ve bir noktayı tesbit etti/ettik der geçerim. Çözüme dair bir tartışma (çözmek çözmemek mühim değil) yapmamış oluruz. Yok eğer dahası varsa adlı adınca konuşalım ki geldiğimiz/getirdiğin yer deizm ve ateizmin kutsadığı saha. Bu noktada kutsamanın yanına başka temel terimler (her ne olursa) ilave etmen lazım zira tartışmaya açtığın kutsama bizi başka bir kutun sahasına itecek. Bunu gördüğüm için dedim ki "kahrolsun olimpos" yok eğer diyorsan ki "başka bir kut ne münasebet?!" Getirdiğin yerde bizi herhangi bir kutu kutsamadan kurtarmanı bekliyoruz.

Dediğim gibi halen seni takip ediyorum ve evet mebde-mead meselesinde sahiden köktenciyim.
 

Benzer konular

Bu içeriği görüntüleyen kullanıcılar (Kullanıcı: 0, Ziyaretçi: 1)

Üst Alt