Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Katılım
26 Nis 2007
Kaynakları ve metodları birbirinden tamamen farklı iki bilimden bahsediyoruz: Din bilimleri ve dinî bilimler ve sürekli bunların etkileşim içerisinde olması gerektiğinden sözediyoruz.. Müslüman olarak dinin nasıl daha iyi yaşanılabileceği ve savunulabileceği gibi bir derdimiz, amacımız var ancak malumdur ki sosyal bilimler olması gerekenle değil olanla ilgilenir. Bu noktada nasıl bir etkileşimin gerçekleşmesinden söz ediyoruz? Ya da taraflı bir soruyla sosyal bilimler dine nasıl hizmet edebilir? Mikroskopta incelenecek bir nesne olarak gördüğü dine katkı sağlayabilir mi? Yoksa sosyoloji, psikoloji, felsefe vs. medeniyetlerarası etkileşimde modern şartların sunduğu bir zorunluluk mu?
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

mikroskabik bulgular Allahı Ispatlamaya bilirmi? (bakan gözün niyetine göre) :) (çok zorluyorsun beni ama birileri bişiy yazmadan yazmıcammm)
 

UluğBey

Sükût gibi münzevi, çığlık gibi hür.
Katılım
27 Ara 2005
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
) (çok zorluyorsun beni ama birileri bişiy yazmadan yazmıcammm)
birileri "bişiy" yazmadan yazmayacağım demişsin Mahşer, adet yerini bulsun "bişiy"ler yazayım ben bari de sonra sen de bildiklerini yaz buraya :)


Efendim öncelikle âciz felsefeden anlamaz, bunu belirtmek istedim ve burada ne desem laf ü güzaf olacak zannımca, en iyisi bilmediğin şeyi dinlemeli...


mahşer adet yerini buldu sanırım, söz sizde ;)
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Baki kardeşim nerdesin? Üstad topu bana attı ama , diğer kardeşlerimizinde bu konuları okumasını ve katılmasını isterim. Ferahsanı bekletmeyelim
 

ykps

 
Katılım
12 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

"Kaynakları ve metodları birbirinden tamamen farklı iki bilimden bahsediyoruz:"

demiş ferahsan abimiz
bende burasını sorarak konuya dahil olayım.
kaynakları ve metodları nasıl farklı? düşündüm anlamadığımı ve bu konuda birşey bilmediğimi farkettim.bu konudaki değerli fikirleriniz nelerdir?
buyurun üstadlar saz sizde söz sizde:
 

evla

Gündüz yarasalarıyız biz.
Katılım
24 Eyl 2007
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
mikroskabik bulgular Allahı Ispatlamaya bilirmi? (bakan gözün niyetine göre) :)
Cidden bakan gözün niyetine göre bu;Hani diyorsunuz ya hiç birşeyi hiç bir kavramı birbirine karıştırmayın ama ben hiç birinin diğerinden farkını göremiyorum...Zannımca herşey bir bütün...Her bir şey diğerinin kolu bütünleyicisi...
Örnek vermek gerekirse Hani ağaç gibi; kökleri sağ sola gider toprağın altında toprağı tutar kök öyle gelişir ki Toprağın üstüne çıkar kökleri ve Ağaçı sıkıca tutar (Tabi bu arada bir dünya canlı parazitte dahil ağaçta yaşamaya çalışır)
Yalnız şu var uygulama da ne kadar başarılıyız asıl soru bu bence?
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

("Kaynakları ve metodları birbirinden tamamen farklı iki bilimden bahsediyoruz:") Ykps Kardeşim şöyle düşün

Sosyal bilimler seninle benim aramızda cereyan eden her soruya senin benim gibi insanlar tarafından cevap arar.

Din ; Kafasını gökyüzüne kaldırıp tuahf tuhaf bakan bir adamı aciziyetinden kurtaran inançları kapsar.
Daha geniş değinicez ilerledikçe daha iyi anlatmaya çalışıcaz.

Evet evla -ver odunu - :)
 
Katılım
26 Nis 2007
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

ykps' Alıntı:
"Kaynakları ve metodları birbirinden tamamen farklı iki bilimden bahsediyoruz:"
Daha açık bir ifadeyle; din bilimleri din sosyolojisi, din psikolojisi vs. gibi kaynağını insandan alan ve metodları akla göre düzenlenmiş seküler bilimlerdir. Sadece gerçekleşen olayları gözler ve bunlardan sonuçlar çıkartırlar, olması gerekene karışmazlar, değer bildirmezler. Dine dışardan bakarlar. (Bizi ilgilendiren kısmı da bu: din din bilimleri için toplumdaki diğer kurumlardan farksızdır, incelenmesi gereken bir objedir.) Bu başlıkta dinî bilimlerden kastedilen ise İslamî ilimlerdir. Yani: Hadis, tefsir, kelam vs. Bu ilimlerin kaynağı ise malum olduğu üzere ilahîdir ve dine içeriden, bir inanç perspektifinden bakar.
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Harika bir soru çıktı.

"Yani: Hadis, tefsir, kelam vs. Bu ilimlerin kaynağı ise malum olduğu üzere ilahîdir ve dine içeriden, bir inanç perspektifinden bakar.""

Bu pasajda geçen islami ilimlerle Sosyal bilimlerin bağlantısı ne ola ki?
 
Katılım
26 Nis 2007
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Harika bir soru çıktı.

"Yani: Hadis, tefsir, kelam vs. Bu ilimlerin kaynağı ise malum olduğu üzere ilahîdir ve dine içeriden, bir inanç perspektifinden bakar.""

Bu pasajda geçen islami ilimlerle Sosyal bilimlerin bağlantısı ne ola ki?
E baştan beri ben de sana onu soruyorum zaten, hadi artık!!

Not: Lütfen konu felsefe başlığı altında açıldığı için felsefeyle ilgili diye düşünülmesin, bu konu bence modern dünya şartlarında tebliğ sorumluluğundan söz eden herkesi ilgilendirir!
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Ben bira ürkütüyorum insanları heralde tahamülsüzlüğüm korkutuyor onları :(
Neyse katılırlar heralde.

En basit bir örnek. Peygamber tarafından söylenen bir sözün en az 10 kişi tarafından bilinmesi şahit olunması gerekki bu ravi bu hadisi sahih bulsun ve eklesin. Binevi ( istatistiki araştırma).

Edebiyatı kuvvetli olmayan heralde Kuran'ı Ne tevsir edebilir nede meal verebilir gibi mi devam edelim ?
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Katılım
3 Ağu 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Harika bir soru çıktı.
"Yani: Hadis, tefsir, kelam vs. Bu ilimlerin kaynağı ise malum olduğu üzere ilahîdir ve dine içeriden, bir inanç perspektifinden bakar.""
içeriden yahut dışarıdan bakmak nasıl oluyor acaba?
tarafsız bakmak mı kasd ediliyor? pek anlayamadım? eğer öyleyse eşya ve hadiseleri anlama işinde tarafsız olmak mümkün müdür?
 
Katılım
26 Nis 2007
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

İçerden bakmaktan İslam dini adına ayet ve hadise göre konuşmayı, dışardan bakmaktan ise akla göre izahlar yapıp fotoğrafı ortaya koymayı kastediyorum. Elbette mutlak bir tarafsızlıktan söz edemeyiz ancak bilimsel yaklaşımın ne olduğunu da hepimiz biliyoruz.
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Katılım
3 Ağu 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

maalesef bendeniz bilmiyorum...cahilliğime verin. yalınız dinin akıl yolu ile fotoğrafının çekilmesi meselesi kafamı karıştırdı? akıl ile dini olan her mesele izah edilebilir mi?

akıl ile ilahi olan arasında nasıl bir münasebet kurmak lazım?
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Gelde Rüşüd'ü özleme al ferahsan diğer bi başlıkta bana yönettiğin soru;
şimdi ben burayı beni parçalayacağınız sualler ve bilgilerle doldurmazmıyım
siz istediniz :)
Yalnız hakkıma giemyin ha anlarsınız ya :)
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Akıl bir gereçtir fakat yeti değildir herşeyi kavramaya yetmez.
ama eşya ile ve eşyanın sahibi ile ilk tanışma Akılla olur bunu bir tek öteleyen Peygamberlerdir
Onla direk temas edilmiş vahi halinde bildirilmiştir.
[br]Gönderilme zamanı: 04 May 08, 21:50:39 Bu arada Araç ayrı bişiy Gereç ayrı bişiydir unutmayın
 

mehmet baki

Çok Önemli Parti yani ÇÖPün daimi şefi.
Katılım
3 Ağu 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

muhterem şöyle şumullu bir girizgah yapsanız nasıl olur aceb?
yanlış anlamayın izahatlarınız kıymetsiz yahut kifayetsiz demiyorum haddim de değil ve fakat mevzuun temelini atmak babında fena olmaz gibi gelmekte..
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

(biliyorsunuz İslamda İki İtikad meshebi ve döt fıkıh meshebi vardır ben itikatta maturidiyim fıkıhta hanefiyim ikinci itikadi mesheb Eşari meshebidir)

"Dinde akla uymayan bir şey yoktur. Allah'ın varlığı, hayat, ilim, kudret, irade gibi sıfatları ve Hz. Muhammed'in peygamberliği akılla isbat edilir.
Yine naklin bildirdiği ahiret ve ahvali gibi gayb haberlerinin imkânı akıl ile gösterilir ve Resulün haber verdiği şekilde bunlara iman edilir.
Kelâm metodunda iman edilecek esas ve konuların hepsi haber-i sadık (sahih bir şekilde bize kadar gelen haber-i Resul ile) tesbit edilir.

Bunları isbat etmeye yarayacak delillere gelince... Bunlardan duyulur âleme ait olanlar için duyular ve bunun ötesinde kalanlar için akıl kullanılır.
Bu şekilde bilgilerimizin üç temel kaynağı ve bunların değerleri hakkında gerekli açıklamayı yapan, İmam Matüridî olmuştur. O, bilgilerimizin sebepleri ve değeri hakkında söz edilen ilk İslâm âlim ve mütekellimi olduğu için bu konularda kendisinden sonra gelen kelâmcılara çığır açmıştır. Ondan sonra gelen kelâmcılar da yazdıkları eserlerin mukaddimelerinde bilgilerimizin kaynağı ve değeri hakkındaki görüşlerini yazmışlardır."

İmam Maturidi Buyururki

insanı ilme ulaştıran yolların sağlam duyu organları ve bunlarla yapılan deney ve gözlemle haberler ve akli iziah olduğunu ve bilgiye ulaşabilmek için bu yolların hiç birisinden ayrı olunamayacağını söylüyor. Ona göre bunlardan her birinin sahasına giren bilgiler grubu vardır. Her bilgi alanına ancak kendisine götüren yolla gidilir. Duyularla elde edilen bilgiyi inkâr eden, inatçı ve kendisini beğenmiştir (Kitabü't-Tevhid)

Buraya kadar anlaşılmayan bişiy varmı?
 
Katılım
26 Nis 2007
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

mehmet baki' Alıntı:
maalesef bendeniz bilmiyorum...cahilliğime verin. yalınız dinin akıl yolu ile fotoğrafının çekilmesi meselesi kafamı karıştırdı? akıl ile dini olan her mesele izah edilebilir mi?

akıl ile ilahi olan arasında nasıl bir münasebet kurmak lazım?
Benim konuyu açmamın müsebbibi de bu soru zaten. Elbette bir oyundan söz etmiyoruz ama tabiri caizse oyunu kurallarına göre oynamak zorundasınız. Sosyal bilimlerle ilgileniyorsanız sosyal bilimsel bir yaklaşımla dine bakmanız gerekir. Ancak bu bilimlerin ortaya çıkışı ve metodları yukarıda da belirttiğimiz üzere dinî perspektiften bakmayla uyuşmuyor. O hâlde soru: Müslüman bu bilimlerden uzak mı kalmalıdır?
Sorun dinin akla uygunluğu yahut aklın herşeyi izah edebilen bir yeti olması değildir? Sorun amaçları İslâm'a hizmet etmek olan bireylerin sosyal bilim-din arası ilişkide ortaya çıkan bu çıkmazı aşmak için mevcut durumu hangi cihete yönlendireceğidir?

Mahşer' Alıntı:
(biliyorsunuz İslamda İki İtikad meshebi ve döt fıkıh meshebi vardır ben itikatta maturidiyim fıkıhta hanefiyim ikinci itikadi mesheb Eşari meshebidir)
Aman Allah dengede kılsın da Mu'tezili temayüller görüyorum kendimde ve sana kötü bir haberim var bazı düşüncelerin benimkilere çok benziyor :)
 

Mahşer

 
Katılım
20 Nis 2008
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Yapma ferahsan Maturidi nere Mu'tezile nere temayül bunun neresinde olaki?
Seni zorlayan nokta ne? belki kardeşin sana bi oksijen verebilir :)