Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Maturidi mezhebi ile Mutezile mezhebinin ortak görüşlerinin olduğu pek çok konu var.. Ve bence her insan biraz da Mutezilidir :) Çünkü Mutezile doğrudan akla hitab ediyor ve insan da aklına uygun olan görüşü kabul etme temayülündedir.( sakın mutezilî olduğum sanılmasın bu arada:))
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Ben biraz bile mutezile olamam
elbette benziyen özellikler var ama temel konu Aklın izahı bi bak ,
oradan anlıyacaksın Mutezile niree Maturidi nire
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Seni zorlayan nokta ne? belki kardeşin sana bi oksijen verebilir :)

Ne noktası ya hu yanyana koysam doğru parçası :D
Ama kelam mezhepleriyle pek alakası yok :)
Konu kaynamasın Mahşer sorularıma cevap? Önemli.. Karar aşamasındayım!!
Oksijen lütfen :)
 

kartanesi

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Maturidi ve Mutezile arkadaşlar şu konuları biraz daha açsanızda bizde anlasak ???
 

terk-i diyar

"aziz misafirim"
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

kartanesi' Alıntı:
Maturidi ve Mutezile arkadaşlar şu konuları biraz daha açsanızda bizde anlasak ???

ben de katılıyorum kartanesine.lütfen...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Ferahsan!!! Bu soruları cevaplıyacakmısınız yoksa ben beni parçalamanız için yeni yeni söylevlere devammı ediyim :(

Arkadaşlar ne diğeceğimi bilemiyorum biraz müsade edin döncem ben zise :(
Elma soyar gib anlatırımda konu İtikad sarsılmaması gerek cehennemin dibinde yer beğeniriz artık :(
 

kartanesi

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Tamam Mahşer sabırsızlıkla bekliyoruz cevaplarını ???
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Sen anlat kardeş durum kronikleşince müdahale ederiz ;) Şahsım adına kelami tartışmalar pek ilgi alanıma girmiyor :) Bir de şu an kaldırabilecek kapasitede değilim..
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

:) Sağol ferahsan ne güzel sıyrıldın bilahare "Nasıl sıyrıldım" diye bir anı kitabında Mutezile ve maturidi izahında mat olma endişemide işlersin.

Heralde 41.seminerim olacak :)

Evet sevgili Arkadaşlar.

İslam tarihi kabaca Cebrailin Hz Muhammed'e Alak ayetini Allahın emri ile içine işletmesiyle fiilen başlar.

Ve ben Bütün İslam tarihini
Vahii - tebliğ olmak üzere iki ana başlığa ayırırım
Vahi kısmı malumunuz
tebliğ kısmı ise biraz teferruatlı,sancılı,buhranlı ve kitle ve kütle olarak büyük.

Medine şehir devleti (saadet asrı)
4 halife devri
ve sonrası... Emeviler - Abbasiler vs...

Peygamberin vefaatından sonra en çok tartışılan konu
Hilafet ve Ne dedi,ne yaptı,nasıl yaptı,neden yaptığıdır.

Çeşitli görüşler çıktı yorumlama farklılıkları oldu.

Kimi Gümledi kimi parladı.
İslam Dinin Kaynak sırası
Kuran-ı kerim - Sünnet - icma -kıyas olmak üzere
4 ana kaynaktan beslenir
Tabi ki hepsi Kurana bağlıdır Kurana aykırı olan sünnet bile terk edilir ki aykırılığı söz konusu değildir ya uydurmadır yada yalnış bir yorumlama vardır.
Sorun İcma ve kıyas ta baş gösterir

Peygamberin sünetini Bir alim Kuran ahlakına bağlı kalmak koşuluyla farklı manalar çıkarabilir. En basiti dolgu diş mevzuunda gusl sorunu ve dört meshep görüşü bkz :) diğerlerine girmek istemiyorum konu sapar :) yada uzman değilim fıkh konusunda bilen arkadaşlar bilahare el atar.

İslamdaki mesheplerin varlığı tartışılırmı? ki tartışlır ama ben bir beis görmediğim için.
Ebu Hanife nin izah ettiği fıkıh düsturuna göre Dini ve dünyevi hayatımı yaşarım
İmam ebu Hanife yi biliyorsunuz :)
Zaten bahs edeceğim Maturidiliğin Kurucusu İmam Maturidi Ebu Hanifenin öğrencileri tarafından yetiştirildiği için ve ona itafen yazdığı kitap tada anlaşılacağı üzare Kelam ilmindeki hünerini ve anlatma ,akıl yürütme taktiğini ona borçludur. Bu arada Ebu Hanife nin muazam eseri el–Fıkhu’l–Ekber i mutlaka bulun :)

Birde en ilginç yanı Ebu hanife nin çizmiş olduğu geniş çerçeve sayesinde Eşari,maturidi.tahavvi,mutezile.murcie itikadi teşekküllerin hepsi "İmam bizdendir" demişlerdir :)

Halbuki bu itikat teşekkülerinin ikisi ve saymadığım bir çoğu pike yapamayıp göğüs üstü çakılmak suretiyle sapmaya uğramıştır.

Mutezile ; meshebi iki ayrı rivayete göre ortaya çıkar (bunun için karıştırın biraz)
VE büyük günah işleyen mümin olmaktan çıkmış ve dönüşü yoktur düşüncesi temelinde saplı kalır (Rahman ve rahim sıfatında eksik idrak ve en önemlisi Kur'an ses, harf, ayet, sure ve cüzlerden müteşekkil olduğunu, tenzil ve inzal gibi hadus alametleri ile vasıflandığını belirterek, O'nun mahluk olduğunu iddia etmişlerdir. Halbuki Kuran Kelimetullahtır.
Mahlukluktan kasıt açıkça Kelam Allah'da kadim değildir, ama levhi mahfuzda veya mütekellim de kaim olur demişlerdir. dahada açıkçası Allah kuranı yarattı kün dedi ve kitap meydana geldi yani kuran onun kelamları değil yarattığı varlıktır dediler ve cuppa cehennemin dibine :)

murcie ise dikkat edin cümleye " Madem kafirin yapmış olduğu iyilikler mükafatlandırılmayacaksa neden müminin günahı cezalandırısınki? der ve cehennemin dibine bangi jampink yapar :) ohh ne güzel eylenin zıplayın madem günahlardan azap yok :)

Maturidi ve Eşairi ise ulan kendinize gelin madem günahın azabı yok Şeytan neden yaratıldı sualini soran İrdeleyici aklın metafiziği algılamasına yardımcı olan düsturunu zikr eder Mutelizeleye ise abartarak akıl bir gereçtir yeti değildir rasyonellikle irrasyonel olduğunu idda ettiğiniz birşey çözülenemez saçmalrsınız demiştir.

İtikat nedir inanma biçimidir inanma düsturudur neye (ota değil heralde) Allha inanma Aklın kavramakta zorluk çektiği yetmediği Manyı anlama ,inanma ,bütün nefsii soruların önüne geçmiş suallaerini cevaplamış Mutmain olmuş bir anlayış idrakine kavuşturma biçimidir. ( Yol gitmez o bir durma biçimidir : ) )

Maturidi Bilgi edinme koşullarını Üçe ayırır Ama hangi bilgiyi öncelik Allhın varlığını İslamın izahını

nedir bu trinite :) 5 duyu organı - haber - akıl

Önce Objeyle karşılaşıp algılama sonra konuyla ilgili Kuran hadis icam kıyas incelemesi ve akli mantalite

Örnek - Kurban kesmek farz değildir, Akraba ziyareti farzdır paran olsa ne yaparsın?
Hacc Farz değildir, daha karışık örnek vermicem Ferahsan biliyorum konuyu bulaşık teline çevirmek için elinde cımbız var :)

Buraya kadar sorusu olan?
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Bu arada ben uzmanlık alanımın dışına hayli açıldım şimdi bir konuyla lakalı uzman sorusu gelip beni kitlermiş ne güzel olur :):)

Çünkü Daha öğrencilik yıllarımda ekonomi dersinde "talebi etkileyen faktörler" konusunu incelerken ben ısrarla sosyolojik değişim demiştim.:)
dersin Doç(kamyonu) dediki.
-Gel lan buraya
-benmi?
-sensen sosyoloji vaka
-... buyrun
-cebinde kaçlira var
-valla 5 lira hocam
-akşam ne yicen
-iki lahmacun
-neden?
-param bukadar müsait
-şimdi sana 5 daha versem ne yersin?
-iki lahmacun bide ayran
-eee talebi ne etkiliyomuş en önemlisi
-siz :(

:D :D :D
 

kartanesi

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Çok güzel açıklamışsın mahşer sağolasında.Yalın,net,öz bizim anlayacağımız dilden olmuş.
Buraya kadar bir sorum var evet.
Allahın varlığını ve islamın izahını;5 duyu organı haber ve akılla idrak etmemiz sadece bunlar yeterli değil bence.
Aklımızın ve 5 duyu organımızn yetmediği yerde kalbimiz devereye girmeli bence.Zira kalbin içinde bizim daha çözemediğim sır,hafiye... benimde isimlerini şu an tam olarak hatırlayamadığım bir çok bölümler var ve o manevi kanallar aracılığıyla Allahın varlığını ve birliğini tastik ederiz.
Zira haşa Allahı kim yarattı yda Allah nasıl bir varlık aklınla bu sorulara cevap verebilirmisin.
Birde burdaki kastedilen haberden kasıt nedir.
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Haber-göklerden gelen Kuran-toprak üstü Meal Hadis -mealin meali icma-kıyas
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Kartanesi buradaki ispat kelama(akli idrak) dayalı olan kısmı
diğeriyle yani kalplere işleyişiyle
Yani iman kısmıyla Akaid ilgilenir.
ameli değil, imanı esas alan
 

kartanesi

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Bunlar derin konular şu saatte aklım fazla almıcak sanırsam... ???
Konuya cevap yazan hocalarımız olursa inşallah daha iyi oturucak zihnimde.
Bu arada bu konu hakkında bizi aydınlatması için özellikle Yunus hocamın ve Mehmet baki hocamın yazılarını bekliyorum.
 

terk-i diyar

"aziz misafirim"
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Ve ben Bütün İslam tarihini
Vahii - tebliğ olmak üzere iki ana başlığa ayırırım
Vahi kısmı malumunuz
tebliğ kısmı ise biraz teferruatlı,sancılı,buhranlı ve kitle ve kütle olarak büyük.

burda gözüme bişey ilişti mahşer
vahi mi yoksa vahiy mi
yanlış anlamayın istirham ederim
yanlızca onu tam olarak öğrenmek istedim :)
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
:) Sağol ferahsan ne güzel sıyrıldın bilahare "Nasıl sıyrıldım" diye bir anı kitabında Mutezile ve maturidi izahında mat olma endişemide işlersin.

:D
Vakit ya hu vakit.. Ben hâlâ öğrenciyim ;)

Çok güzel açıklamışsın Allah razı olsun ama tabiki sorular ;)

Öncelikle maşallah (haşa) sanki cennet cehennem elinde cub o oraya bu buraya oh ne güzel :)

Sonra;

VE büyük günah işleyen mümin olmaktan çıkmış ve dönüşü yoktur düşüncesi temelinde saplı kalır

"Menzile beyne'l menzileteyn" (Biraz komik bir tercüme oldu ama iki yer arasındaki yer demek :)) nereye gitti? Mutezileye göre büyük günah işleyen ve tevbe etmeyen kişi kafir olur, ancak tevbe eden mü'mindir.. Yani dönüşü var ;)

Hacc Farz değildir, daha karışık örnek vermicem Ferahsan biliyorum konuyu bulaşık teline çevirmek için elinde cımbız var

Böyle bir konuda teşebbüs dahi etmeye niyetim yok inan :)
Bilmiyorum gerek var mı ama zikretmek istedim: İtikad mezhepleri ehl-i sünnet ve ehl-i bid'at olarak ikiye ayrılıyor. Mahşerin bahsettiği Maturidiyye ve Eş'ariyye ile Selefiye ehl-i sünneti, Mu'tezile, Mücessime, Mürcie vs. ehl-i bid'atı oluşturuyor. Açıkça sınıflandırmak yararlı olur diye düşündüm. Ancak şahsi düşüncemdir ki ben (bu her konuda böyledir) sapık görüşleri tamamen sapık, doğru kabul edilen görüşleri de tamamen doğru kabul etmem. En başında Mu'tezili temayüller dediklerim de bu bahistendir ;)
 

UluğBey

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

terk-i diyar' Alıntı:
burda gözüme bişey ilişti mahşer
vahi mi yoksa vahiy mi
yanlış anlamayın istirham ederim
yanlızca onu tam olarak öğrenmek istedim :)

Malum anlamıyoruz burada konuşulanlardan.Madem dil konusu çorbada tuzum olsun :)

Doğrusu "vahiy" dir. Mahşer biraz hızlı yazdığından olsa gerek dil kurallarını kimi zaman "es" geçebiliyor.
 
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
..... Bir alim Kuran ahlakına bağlı kalmak koşuluyla farklı manalar çıkarabilir.
..............

İşte konunun özü burası. Kuran'a bağlı kalmak şartıyla bir durumdan farklı hükümler çıkarılabilir. İncelendiğinde mutezile de maturidiye de ve dahi hak ya da batıl diğer mezhepler de bir şekilde kendilerini Kuran'a dayandırırlar ve pek çok konuda aynı ayet ele alınır. Dolayısıyla Kuran'la uyuşup uyuşmadığı derinlemesine incelenmeden toptan hüküm vermek çok da doğru olmasa gerek.


Mahşer' Alıntı:
Mutezile ; meshebi iki ayrı rivayete göre ortaya çıkar (bunun için karıştırın biraz)

Karıştıracağımız malzemeyi de söylesen de biz de karıştıracağımız şeyi bilmemekten dolayı kafası karışmış insanlar olarak ortalıka dolaşmasak ;)

Mahşer' Alıntı:
VE büyük günah işleyen mümin olmaktan çıkmış ve dönüşü yoktur düşüncesi temelinde saplı kalır

Ferahsanın açıklamasına küçük bir ilave..
"diyanet islam ansiklopedisi "mutezile" maddesinden:
Menzile beynel menzileteyn: Bu esas büyük günah işleyen kişinin küfrü gerektiren bir inkarda bulunmadığı için kafir olamayacağı gibi işlediği günah sebebiyle imanda da kalamayacağı, bu ikisi arasında bir yerde bulunacağı (ki ferahsanın yaptığı tercümede kastedilen "yer" burasıdır) şeklinde açıklanmakta ve mutezile bu kişiyi "fasık" diye nitelendirmektedir. Fasık tevbe etmeden öldüğü takdirde ebediyyen cehennemde kalır."




Mahşer' Alıntı:
murcie ise dikkat edin cümleye " Madem kafirin yapmış olduğu iyilikler mükafatlandırılmayacaksa neden müminin günahı cezalandırısınki? der ve cehennemin dibine bangi jampink yapar :)

Yine diyanet islam ansiklopedisinin " mürcie" maddesinde:
mürcie büyük günah işleyenlerin dünya ve ahiretteki durumlarına göre ayrı ayrı ele alır.
Kıble ehlinden olanlar imanları dolayısıyla mümin, büyük günah işlemiş olmaları sebebiyle fasıktır. Akibetleri Allah'a kalmıştır. Dilerse affeder, dilerse cezalandırır.

Büyük günah işleyenin fasık olmakla beraber gerçek manada mümin olmasının devam ettiği fikrini "küfürle birlikte iyi ameller fayda vermediği gibi imanla birlikte kötü ameller de zarar vermez" şeklinde formüle ettikleri için bu söz mürcienin tanımı diye kabul edilmştir. Halbuki burada anlatılmak istenen şey kişinin küfre girmemesi hususudur. Günah işlememiş vya günah işleyip tevbe ederek ölmüş kimse cennetliktir. Küfür üzere ölen kimse de cehennemliktir. Bu sebeple büyük günah işleyen kimselerin cennetlik ya da cehennemlik olduğuna hükmedilmez.
Bu fikir sonraları Ehli sünnetin bütün çevrelerince temel görüş kabul edilir.

Dikkatini çekiyorum ehli sünnet de bu fikirle anlatılmak istenen asıl düşünceyi kabul ediyor. Yani ben kesinlikle mürcie doğrudur, bidat mezhep değildir demiyorum. Ama külli redde karşıyım. yargısız infaz gibi geliyor bana..

Mahşer' Alıntı:
Maturidi Bilgi edinme koşullarını Üçe ayırır Ama hangi bilgiyi öncelik Allhın varlığını İslamın izahını

nedir bu trinite :) 5 duyu organı - haber - akıl

Benim kafamı karıştıran diğer bir noktayı yine DİA nın mutezile maddesinden aktarıyorum:
Bilgi teorisi: Mutezilenin genel kabulüne göre bilgi akıl, duyular ve doğru haber olmak üzere üç yola elde edilir.

şimdi ne yapacağız?? ???

Benim bilgilerime göre maturidiyye ve mutezile bu kaynakların hangisini önceledikleri hususunda ayrılıyor. Yani bu üç kaynağı ikisi de kullanıyor.Maturidiyye nakil( yani kuran ve hadis)i aklın önüne geçiriyor. Fakat mutezile aklı vahyin önüne geçiriyor. Onlara göre "akıl evvel, nakil ondan müevveldir". Yani akılla çelişen vahiy tevil edilir yorumlanır..


Mahşer' Alıntı:
Hacc Farz değildir


Haydaa! Bu ne demek şimdi.. kesip, kırpıp sadece hüküm cümlesini almak da ne demek oluyor? :)

Islâm sartlarinin besincisi hac'dir. Hac, belli zamanda, belirli yerleri özel bir sekilde ziyaret etmektir.

Hicretin dokuzuncu yilinda farz olmustur. Hac hem mal, hem de beden ile yapilan bir ibadettir. Belirli sartlari tasiyan müslümanlarin ömründe bir defa hacca gitmesi farzdir.Asagidaki sartlari tasiyanlara hacca gitmek farz olur:

1 ) Akilli olmak,

2) Erginlik çagina gelmis olmak,

3) Müslüman olmak,

4) Hür olmak,

5) Haccin farz oldugunu bilmek. (Bu sart müslüman olmayan ülkelerde müslümanligi kabul edenler içindir. Islâm ülkelerinde yasayan müslümanlar için haccin farz oldugunu bilmemek özür degildir.)

6) Zorunlu ihtiyaçlardan baska hacca gidip dönünceye kadar kendisinin ve bakmakla yükümlü oldugu aile fertlerinin geçinebilecegi maddi güce sahip olmak.

7) Durumuna uygun bir vasita ile hac yolculugunu yapabilmesi için vasita ve yol masraflarini karsilayacak parasi olmak.

8 ) Hac vazifesini yapabilecek zamana yetismis olmak.

http://www.diyanetvakfi.dk/HacBilgi.htm

Tabi bu şartları taşımayan kimselere hac farz değildir. :D
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

ehl-i sunnet ulemasi itikadda rasyonalizmi kabul etmemistir. Yani aklin tek basina hakikate varabilecegine kani degildirler.. Bu sekilde dusunen islami ekole mutezile denmis.

Mutezile, yunan felsefesinin arapcaya tercume edilmesinden sonra islam dunyasi icinde ortaya cikan bir akimdir. Bu sebeple kokeni islam olsa da metodolojisi kadim yunan felsefesine dayanir. Vahiyden mahrum felsefenin de elbette tutunacak tek dali olan akil ise onlarin metodolojisinde guvenilir tek merciidir.

Hususiyle aristo'nun madde merkezli felsefesi islam dunyasinda ciddi kabul gormustur. ibn-i sina, farabi gibi zatlar da bu ekolun urunudurler...

lakin, vahyi ikinci plana iten bu anlayis itikadi acidan ciddi problemli gorulmus, ummetin ulemasi nazarinda bu zevata kafir nazariyla bakilmis... Imam-i Gazali hazretleri de ibn-i sina ve farabiye zindik diyenlerdendir...

problemleri ise akli vahiyden ustun tutmalari ve akilla hakikate gitmeye calisan feylesoflari vahiy ile hakikati bulan peygamberlerden ustun gormeleridir... (farabinin sikintisi)
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

gelelim sosyal bilim ve din iliskisine...

bu meselede yeryuzu mirascilari okulunun iki gorusu vardir:
1. bilim (fen veya sosyal) tipki bir ciftcilik gibidir... Isini yaparsin, dinle celisiyor gibi gorunen yerleri izah eder veya duzeltir yoluna devam edersin... Kimse ciftcilik ve din nasil bagdasir diye sormaz...

2. bilim dinin anlasilmasinda ciddi bir vesile ve ciddi bir ayaktir... bu bakimdan bilimin her hali, her soylemi hakikat televvunlu olmalidir...
O halde bilimde zahiren dinle celisiyor gibi gorunmeyen yerler eger hakikat adina bize biseyler vermiyorsa ya degistirilmeli, ya da yeniden yorumlanmali ve oyle sunulmalidir...
 
Tüm sayfalar yüklendi.

xen

Üst Alt