Sosyal Bilim-Din İlişkisi

terk-i diyar

"aziz misafirim"
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

UluğBey' Alıntı:
Malum anlamıyoruz burada konuşulanlardan.Madem dil konusu çorbada tuzum olsun :)

Doğrusu "vahiy" dir. Mahşer biraz hızlı yazdığından olsa gerek dil kurallarını kimi zaman "es" geçebiliyor.

teşekkür ederim sayın yöneticim :)
bende öyle biliyordum ama yoksa başka bişeyden mi bahsediliyor diye tereddütte kaldım...
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Burada muhim olan bilimin mahiyetini anlamaktir..
Bilimin uc temeli vardir:
1. malzemesi (veya gozlem de diyebiliriz)
2. kanunlari
3. yorumlari

Malzemesi ekseriyet-i mutlaka ile objektiftir. zira fen ilimlerinde bu maddedir ve herkesin ortak gozlemi uzerine inceleme altina alinir. Simdiye kadar hicbir gozlem Kur'an ile celismedi... Celismez de...

kanunlar ise yari objektiftir. Zira var olan bir iliskinin tesmiyesi, isimlendirilmesi, ve ona nam takilmasidir.

Yorum ise subjektiftir, subjeye gore degisir. Ayni gozlem uzerine kismen ayni kismen farkli kanunlar soylenebileceginin yaninda cok farkli yorumlar yapilabilir...

Bir misal verelim:

bir tasin serbest birakildiginda dusmesi bir gozlemdir... Objektiftir, objeye yani tasa baglidir, subjeden yani gozlemciden bagimsizdir. Herkesin uzerine mutabik oldugu/olabilecegi bir meseledir.
buradaki kanuna kimisi yercekimi der, kimisi de gok itimi der (muterizler icin ref. Feynman, lectures on physics V.1).
Ama aslolan bir hakikat bu cismin yere yakinlasmasidir...

buradaki yoruma gelince, biri cikar der bunu tabiat yapiyor, oburu der hayir melekler tutuyor bu tasi yere indiriyor... ikisi de kendi aksiyomlari ve onkabulleri icinde yanlislanamazlar...

o halde problem nedir?
problem suradan cikiyor: biz bilimi batidan ogrendigimiz icin bu uc temeli imtizac etmis bir halde aliyoruz. Ve bunlari temyiz ve tefrik edemiyoruz... Boylelikle objektif olani subjektif olanla karistirip, Kur'anin kainat yorumunu bilime feda edebiliyoruz... bu ise vicdanlarimiza bir baski yapiyor...

Halbuki dikkatli bir nazar ve muhakkik bir zeka herzaman malzeme(gozlem), kanun ve yorumu birbirinden ayird edebilir...

buna dikkat edelim ve adamlarin yamuk yorumlarini hakikatle beraber promosyon olarak almayalim...
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Peki sonuç? Bilimi alalım mı almayalım mı, ne kadarını alalım değil benim sorduğum. Hatta salt bilim bile değil sosyal bilim..
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Öncelikle woooowww demeliyim hairka. Yada daha TürkçeSi aboooovvv :)

Sonunda delirmezssem hiç şaşırmayın (silahlıyım bak demiştim :) )

Yav bi karar verin önce Bir kavramı irdelerken nereli olacağınıza
bir başka başlıkta "dünyanın dindarlaşmasını rasyonel bir mantıkla sosyal bilimsel açıklamaya çalıştık mevzuyu İslamlaşmaya dayadınız bişiy dmedim dediğiniz yolda devam etmeye çalıştım.

Şimdi tamamen İslamın göbeği olan İtikat mevzuunda hepiniz rasyonalist oldunuz bana inatmı yapıyosunuz?

kiminle konuşuyorum bir rasyonalistle mi?
yoksa müminle mi?

Okadar karıştırdınızki konuları kim neye inanacak allak bullak ettiniz toplayın bakalım

binkere söyledim bir kavramı konu duşında monteleme kavramlar ekleyerek irdelerseniz bulaşık telinden başka bişiy olmaz
Hele o Diyanet ansiklopedisi anekdotları yokmu o ne ya marsta mı yazılmış onlar :)
Mutezile meshebinin müsebbibi gibi kimin iktidarının kalemleri o?
Murciye meshebi hakkındaki odak cümle neredeyse islama bağdaştırdınız(rasyonel gözlemle bu mümkün?) ama konu itikat.

İslamın 5 şartımı var?
imanın şartıda 6 mı? ne o şartın şartımı olur?[br]Gönderilme zamanı: 08 May 08, 21:25:46 Ferahsan bunlar hep o kıyas mevzuunun sonuçları ;)[br]Gönderilme zamanı: 08 May 08, 21:52:15 "Menzile beyne'l menzileteyn" bu işin arası olmaz arkadaşlar :)


Aradım buldum en sonunda nette varmış Şu Meşhur hadis

"Allah'tan başka tanrı yoktur. Muhammed onun elçisidir, diyen ve bu sözü üzerine ölen hiçbir kimse yoktur ki, cennete girmemiş olsun." Buna karşılık Ebû Zerr: "Zina yapsa, hırsızlık etmiş de olsa?" diye sorar. Peygamber de: "Evet, zina yapmış, hırsızlık etmiş de olsa" diye cevaplar. Ebu Zerr bu sorusunu üç kez daha tekrarlar, her seferinde aynı cevabı alır. Dördüncüsünde peygamber şöyle cevap verir: "Ebu Zerr bu durumdan hoşlanmasa bile cennete girer".

Burdan bana fasıklığa dair bişiy çıkarın yada fasıklığa işaret gösteren ıkınma yorumları(diyanet ansiklopedikçiği) dahil. bende Mutezileyim :)
hatta XXMutezile.

Not: Fasık,fısık herneyse mutzile tariflemesi olduğu için mutezile mantalitesine göre gidin keza ben böyle bir kavram tanımıyorum.
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

ferahsan' Alıntı:
Peki sonuç? Bilimi alalım mı almayalım mı, ne kadarını alalım değil benim sorduğum. Hatta salt bilim bile değil sosyal bilim..
sorunuz tam olarak nedir?

ben gordugum butun problemleri izah etmeye calistim...
bunun disinda nasil bir problem var goremedim...
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

mahzini ve ozunu almaliyiz...

geri kalanini ise Kur'an ve Sunnet filtrelerine tabi tutmaliyiz...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Özü dışında kalanı nasıl tespit edeceğiz?
buna kim karar verecek?
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Özü dışında kalanı nasıl tespit edeceğiz?
buna kim karar verecek?

herkes kendi karar verecek...

mesela ben Kur'an ve hadislere dayanarak biyolojide gosterilen evrim konusunu tam anlatildigi sekilde dogru olarak kabul etmiyorum...

ama bunu kabul eden islam alimi olabilir, o ayri...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

(herkes kendi karar verecek... )

Her kafaya göre Kuran idrakı mı demek istiyorsunuz?
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
(herkes kendi karar verecek... )

Her kafaya göre Kuran idrakı mı demek istiyorsunuz?

her kalbe gore...

esasatta zaten ehl-i sunnetin kriteri ortada:
1. Kur'an
2. Hadis
3. Kiyas
4. Icma

fakat bazi nuanslarda Kur'anin Ehadi hitabetini de gozardina atmamak lazim...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

nassımı kalbe uyduracaz kalbimi nassa? (dikkat buyur çok dengesiz bir zemindeyiz)
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

(herkes kendi karar verecek... - kalbi nassa tabiki..)

Karar veren kim?
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

"Özü dışında kalanı nasıl tespit edeceğiz?
buna kim karar verecek?"

Buna herkes (yani ilim adami olan herkes tabiki, bu da o sahada muctehid manasina geliyor) Kuran, sunnet, kiyas ve icma cercevesi icinde ictihadi ile kendi karar verecek...

ilim adami olmayanlar mukallit olacaklar...

that's it!
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Yahu üstad işaret etmek istediğimi tam olarak izah edemiyorsunuz yardımcı olayım.

"herkes kendi karar verecek...

mesela ben Kur'an ve hadislere dayanarak biyolojide gosterilen evrim konusunu tam anlatildigi sekilde dogru olarak kabul etmiyorum..."


ve kalbi nassa göre doldurmaktasınız ozaman yukarıdaki cümle kimin?
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Yahu üstad işaret etmek istediğimi tam olarak izah edemiyorsunuz yardımcı olayım.

"herkes kendi karar verecek...

mesela ben Kur'an ve hadislere dayanarak biyolojide gosterilen evrim konusunu tam anlatildigi sekilde dogru olarak kabul etmiyorum..."


ve kalbi nassa göre doldurmaktasınız ozaman yukarıdaki cümle kimin?

"Ummetimin ihtilafinda rahmet vardir" hadis-i serifinin mana-yi munifi bu noktaya parmak basiyor.

Esasatta ittifak sart ve zaruret. Fakat ayrintida itikada zarar vermeyecek hususlarda farkli goruslerin olmasi islam alemi icin bir gelismeye bir istisareye bir gorus alis-verisine yol acacagi icin faydalidir zannederim...

Iste her mustaidin kendi ilmine gore mevz-u bahs ettigim edille-i ser'iye tesmiye olunan ehl-i sunnetin 4 kriterini esas alarak kendi ilim sahasinda ictihad etmesi su manaya geliyor:
Ilahi muradin ve tekevvundeki esrarin hangi keyfiyette mevcud oldugunu yine kaynaklarimiza dayanarak akil, kalp, his ve iradesi ile anlama cabasi...

Buna ben nassi akla veya kalbe uydurmak demem. Kalbi nassa uydurmak "belki" denebilir. Ama ille de basit bir isim takmaya gerek yok... 14 asirdir uygulanagelen bir ictihad mevzuundan bahsediyoruz.

Ha, ama yanlis anlasilmasin, ben fikihtaki ictihaddan bahsetmiyorum. Her ilim adaminin kendi ilim sahasindaki ictihadindan konusuyorum.

Bu zamanda herkes muctehid fil mesele olabilir. muctehid-i kull olmasi nerdeyse imkansiz.
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Buyrun ozman ben hep tartışılan bilgilin kalıcılığına inanırım.

Şansımızı çok zorlamadan birilerini kızdırmadan ihtilaflarımızı dile getirelim :)
 

Yunus U. Eser

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Kainatin statik determinizm uzerine islemedigini dusunuyorum... Fizikcilerin %99.99'unun aksine...
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Statik olmayan fakat mutlaka bağlı bulunduğu bir neden vardır değilmi?
Ozaman kainatı sarsan şu soruyu soralım

NEDEN senin nedenlerin statik değil?
 
Tüm sayfalar yüklendi.

xen

Üst Alt