Sosyal Bilim-Din İlişkisi

figen

Divan Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

ederim tabiki :)engin bilgilerimle yardımcı olmaya çalışırım ;)
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Mesela Tarih Hz. İsanın varlığını ispatlıyamıyor biliyormusun?
Sadece Dini kitaplarda geçiyor.
Dini kitaplardan ne kastediyorsun? Mesela İslam tarihi için hadis kitapları dini kitap mı? Yoksa oksidentalizmin hakkını vermeye mi çalışıyorsun :) Ve son soru aksini ispatlayabiliyor mu?
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

:D elimden geldiği kadar kavramların açıklamasıyla konuşmaya gayret ediyorum ki beni okuyanlar anlasınlar. zira araya biri girip bune ya oxit falan filan diyebilir şunu oturtalım önce
oksidentalizm; Batıya(abd de dahil avrupa ülkeleri) söveriz ya onun kökeninde bişiy . adamlar guk dese bi bityeniği aramak.:) kitabıvar ama uğraşmayın bi cacık değil.

eh doğal olarak ve bir doğulu olarak biraz oksid. olabilirim ama kesinlikle antisemitistim :) (yahudi aleyhtarlığı)

Dini kitap diyince kaynağını dinden alan hertürlü neşriyat olarak niteleyebilirim.

tarihi olarak ispatlanamıyor skolastikler öylebir ince ayar çekmişlerki gömülüp gitmiş ;) şimdi ayıklamaya kalkınca
barabbas mı ?
o mu? o mu barabbas mı? sarışınmı ,esmermi dedikoduları çıkıyor.
Nazaret(onun doğduğu köy) te bir isyan bir iç karışıklık yok o döneme dair roma tarihinde -ki
30 yaşında bir yahudi bekar olmaz şerren suçtur. Biliyosun Hz isa sapmış yahudileri adam etmek için indirildi yani oda yahudilere inen peygamberlerden ne deniyordu yahudilere inen peygamberlere?
:) bişiyler çağrıştırıyormu sende bu ?
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
eh doğal olarak ve bir doğulu olarak biraz oksid. olabilirim ama kesinlikle antisemitistim :) (yahudi aleyhtarlığı)
Yok artık uçma :) Müslümanım demekle o hakkını kaybettin bir kere üzgünüm ;)

Mahşer' Alıntı:
tarihi olarak ispatlanamıyor skolastikler öylebir ince ayar çekmişlerki gömülüp gitmiş ;) şimdi ayıklamaya kalkınca
barabbas mı ?
o mu? o mu barabbas mı? sarışınmı ,esmermi dedikoduları çıkıyor.
Ne yani kemiklerini bulmayı mı umut ediyordun :) Belki sahiden yükselmiştir, ne dersin ;) Zaten bizim bir hocamız ozon tabakasının delinmesini ona bağlıyor :D (aman yanlış anlaşılmasın espriden ibarettir)

Mahşer' Alıntı:
:) bişiyler çağrıştırıyormu sende bu ?
Yok valla :) Çünkü:

Mahşer' Alıntı:
Biliyosun Hz isa sapmış yahudileri adam etmek için indirildi yani oda yahudilere inen peygamberlerden ne deniyordu yahudilere inen peygamberlere?
Ne kastettiğini anlamadım.. Ya hu Molla Hüsrev bile bu kadar hazif yapmıyor insaf :)
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Gıcıksın ya :D

Yahu diyorumki 30 yaşında bekar yahudi olamaz nerde Hz.isanın çocukları
yada evlenmediyse bi ceza görmüştür muhakkak.
(ya çıldırıcam ha nede bu devlet nerde bu millet :D)

( korkuyorum biri kalkıp kardeşim nebiçim konuşuyosunuz der diye)

Bizim olduğumuz başlığa bi işaret falan koyduralım
"herşeyi okuyun ama kesinlikle evde denemeyin"

Aklıma babamla tartışmalarımız geldi :D
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mahşer' Alıntı:
Bizim olduğumuz başlığa bi işaret falan koyduralım
"herşeyi okuyun ama kesinlikle evde denemeyin"
Bunu sevdim, korka korka yazıyorum inan :)

Çarmıh hadisesi gerçekleştiğinde Hz. İsa kaç yaşındaydı?
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

:-\ 30-35 yaşlarında imiş.
Konu buraya nasıl geldi dedikki Sosyal bilimler bazen Dini bilimlerle çelişir bunun sebebi tamamen metot meselesi.
Nedir metot meselesi?
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Anladım ben de oraya gelmeye çalışıyorum.. Ne dedik dini sosyoloji mi din sosyolojisi mi? Metodu bize uygun şekilde kullanabilmek için dini mi olması gerekiyor.. Yoksa sürekli bu benim sosyal bilimsel yönüm bu ise inanç yönüm diye bir ayrım mı yapmak zorundayız ???
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Ferahsan değerli dostum.

Bir “şey” in varlığını ıspatlamak için tartışılmaz doğruya enyakını bulmak için adımlar atılır hepsi bu ve gerçek bilgi asla yoktur.(hatta bu cümlenin bile gerçekliğinden şüpheliyim)

Teolojik ve Apolejetik bir yaklaşımla din ve sosyal bilimler konusu tartışılamaz. Neden? Din yanlısı bir gözlem sergileneceği için.Nasıl bir din? İlahi yani gökler üstü.
Bizim kaygımız ne ?
Din sosyolojisi gözlemiyle yaklaşım
Nedir ve nasıldır bu yaklaşım?
Vahiy ekseninden uzaklaşarak dini bir sosyolojik olgu* olarak kabul edip(gökler üstü veya toprak üstü olarak ayırmadan, toplumu inanmaya iten ve inandıktan sonra sosyokültürel ,ekososyal,psikososyal vb.. byutlarını irdeleyen karşılaştırmalı bir bakıştır).
Buyüzden “hangi din?” sorusunu sormak zorundayım.çünkü “din” deyince aklıma dinim gelirse sosyal bilimlere ihanet etmiş olurum. Din sosyolojisi ”mahşerin” diniyle değil insanlığın diniyle ilgilenir.

*Sosyolojik olarak “Olgu” ile “Olayın” tanımı malumuz.

Oysa teolojideki(ilahiyat) din tanımı ve nasıl şekillenir ?
Allah'a inanma, mistik varlıklara inanç , Peygamberlere iman, cezalandırıcı(*) hem de özenilesi olan bir gizemdir.
zaten İlahiyat Kabul edilmiş olgunun dogmatik unsurlarını inceler.İlahiyat Allahı ıspatlamak için kurulmuş bir bilim dalı değildir Kabul edilmiş bir olgunun ayrıntılarını vererek nasıl inanılması gerektiğini anlatır.ve kaynağını ilahi kitap, hadis, tefsir, kelam,fıkıh,akaid,vs.. den alır.(son dönemde yazılan(islami komplo teorileri) gerçi tazebir terim olan oksid..leşmeyi körüklemiştir ve İslamın kılıcını oksitlemiştir .

İslamda "miraç" hadisesi bal gibi (dogmadır).(akılla izahı ve ispatı imkansızdır, ışınlanma falan diyolar ama okadar basit değil )(zaman ve mekanda “sıçrama” jumper diye bir film vardı izledinmi? Kişi gördüğü ve olmak istediği yerin hayalini kurması ile o mekana “sıçrayı” vermesini konu ediniyordu. dikkat edilmesi gereken bir husus var neyse konu değişmesin.


İşte bu noktayı iyi yakala yukarıda tanımını vermeye çalıştığım Din sosyolojisi yaklaşımı
Miraç hadisesinin ispatı yada gerçekliği ile ilgili değildir .
Miraçtan sonra Müslüman topluluklarda görülen değişim nedir ve miracın İslam topluluklarındaki önemi nedir? nedendir? i incelemek. Elbette ki din sosyolojisi Tarihten,edebiyattan,coğrafyadan,felsefeden, yararlanır ve bir çelişkide yaşanmaz.

Dini(*) sosyoloji olguyu küt diye kabul eder ve perspektifi o yönde dir.

din sosyolojisi ; olgunun (toplum üzerindeki) sepep ve sonuçlarını incler ve genel bir tanımlama kaygısı güder.

Başından beri söylediğim yada söylemeye çalıştığım tek bir şey var oda “bilimi neden hep birşeylerin ispatı için kullanılan araç olarak görüyoruz ? Bilim keşf etmek için vardır kef edileni yok etmek yada var etmek için değil.

Küçük bir örnek verdim “isanın varlığı sosyal bilimsel ispatlanamıyor”
Sana ne? Sen şunu incelesene neden isa çarmıha gerildikten 300 sene sonra Roma Hristiyanlığı resmi din olarak kabul etti? Ne oldu bu millete önce astılar sonra tüh hata ettik falanmı dediler?

Şimdi sen bu yazının içinden 10 larca soru çıkarırsın fazla uzatmıyımda soruların sayısı artmasın.
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Maşallah dedim okuyunca çok güzel açıklamışsın kardeşim Allah razı olsun..
Sosyal bilimlerin de dini bilimlerinde yaklaşımını biliyorum ve söylüyorum ki sosyal bilimlerin gereksizliğine beni inandırabilecek kişi tanımıyorum (büyük konuşmak değil ama tanımak da istemiyorum)

Biliyor musun sen yahudi şeriatından bahsedince daha öncesinde hiç sormayacağım tarzda bir soru sordum: Yaşı kaçtı diye.. Zira ben farklı hatırlıyordum, İngilizce bir konuşmada geçtiği için dedim heralde yanlış anladım.. Ama düşündüm de bunlar da önemli olabilyormuş. Çünkü normalde tutumum iman artar mı ekslir mi bu benim sorunum değil, ilgilenen ilgilensin şekindeydi. Yani teferruat tartışmaları açmıyordu beni.. Anladım istisnalar var ;) Ama sonuç senin vardığın nokta..

Hangi din demişsin.. Mesela İslam için deriz ya hep gelenekten kopmamamız lazım.. Şimdi çık çerçevenin dışına da geleneneğe oradan bak.. Eksilir mi değerlerimizden birşeyler? Sosyal bilim gelenekten kopmak mıdır? Geçenlerde sosyal bilimlerle pek ilgisi olmayan bir arkadaşla tartışıyorum, diyorki aynı ağaçtan bahsediyoruz sanece gelenek köklere bakıyor sosyal bilim her baharda açan çiçeğe.. Dedim ki o ağaç her baharda çiçek açmasa elinde kütük kalır.. O zaman size göre Batı'da yere dökülmüş yapraklar.. Ordan biri dediki rüzgara göre başka bir yöne savrulan vs. Al işte bilimin romantik tariflemesi..

Böyle bakıyorum olaya; sen o köklere muhtaçsın ama yeni şeyler söylemek zorundasın.. Ancak öyle büyük bir yenilik korkusu var ki.. Düşün Fazlurrahman'ın çektiklerini.. Bir diğer konuda (100 entellektüel) Tarık Ramazan geçiyordu, adam bugün en çok tartışılan isimlerden biri.. Niye çünkü yeni şeyler söylüyor, ama yeni ya hemen itiraz etmek lazım.. Ben okuyorum abi güzel şeyler söylüyor bu adam ya! İçinde bulunduğumuz sosyal şartları gözardı etmiyor.. Ya bırakın onu bunu da çözüm sunun diyorum çözüm..

Hangi din sorusunun ilk boyutu tabi Hıristiyanlık.. Zira malum ki korkunun sebebi Aydınlanma uzntıları ve tabiki hermenötik.. Hadi izin verelim hermenötiğe ne kadar kutsallık kalacak ortada? Vermeyelim o zaman.. Vermeyelim de işte ah bu sosyalle başlayan zımbırtılar.. Konuşup konuşup çözmsüzlükten başka birşey sunulmaması canımı sıkıyor.. Bırakalım hangi din olduğunu bir tarafa benim toplumumda dini kaynaklı sorunlara(hangi dinden kaynaklanıyorsa kaynaklansın) sosyal bilim çözüm sunabilir mi?

Biliyorum ben yine anlatamadım derdimi :-\ En iyisi burda susmak..
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Yine sosyal bilimlerin kült varlığını ispatlamak gayesi güttüğümü zannetme.
Kuranın Arapça değilde "RAB"ça olduğunu belirterek şunuda eklemek isterim
neymiş efendim "arapçadaki bazı kelimeleri Türçe karşılayamıyormuş".
Şimdi biz burda ARap filolojisinimi övüyoruz yada incelemeliyiz , Yoksa Gölerin hitap şeklini açıklamaya muktedir bir filoloji varmı?

Şunu demek istiyorum Filolojik olarak arap dilini yere göğe sığdıramıyorsunda
kuranda geçen "o size apaaçık bir delil" ifadesini nereye sokacaksınız.
Sokacak biyer bulamayınca ortaya çelişki çıkıyor.
Filolojik olarak neyi ispatlamanın derdindesinki?
Kuran Allahın Kendi varlığını ispat için inmediki adam olun diye indi.

Bir başlıkta zannedersem Yunus adlı üye "kuran Allahın varlığını tartışmıştır dedi ve malum ayeti ekledi

"Allahtan baska ilahlar olsaydi, yer gok fesada gitmisti..." (enbiya 22)

ayeti eviriyorum çeviriyorum ortada bir varlık tartışması yok. ve kuran "iniş" sırasına göre anlaşılır.
Aynı sureden cevap vermiş onu görememiş.
"Andolsun, size öyle bir kitap indirdik ki sizin bütün şeref ve şanınız ondadır. Hâlâ aklınızı kullanmayacak mısınız?(enbiya 10)

Hala aklımızı kullanmıcakmıyız?

(korkuyorum ya günahımıza girecekler) yazamıyorum daha neler var ama.
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

"Dedim ki o ağaç her baharda çiçek açmasa elinde kütük kalır.."

bu işte
biz kütükle ilgileniyoruz çiçekle değil.Düşünsene ne serzavat ne meyve nasıl ağaç bu yav?
Yada ne ağacı bu "ağaçlar verdiği yemişe göre isimlendirilir."
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Güçler dengesinde bir köprü de diyebilir miyiz?
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Köprü tabiki fakat bu köprüden geçiş serpest olursa ; birbirlerinden almak yerine çalmalar başlar. gişe koyulursa; sistemin adamına göre yorumlar çıkar. bu gidiş gelişlerdeki niyeti , mantık ve vicdan ikilisine bırakıyorum.
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Şimdi Bilmi ıspatlama vasıtası olmaktan sıyırıp, pertavsız mış gibi kabul edip nesnelerin ve nesne olmayanların ve diğerlerinin üstüne tutalım.
Bukadar kelam, fıkıh,tefsir,akaid, ilmine karşılık
neden? ilk sorduğumuz
Kuran'da kaç ayet var sorusuna hala 6666 cevabı veriliyor?
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Mesela çocukken de zorla fıkıh mezhebinin hanefi, itikad mezhebinin maturidi olduğunu öğretirler.. Ve sen durup durup düşünürsün ya hu neydim ben "ma.." diye başlıyordu ama ??? Büyüdük büyümesine ama kim çocukluktan kurtuldu.. Batı'mı alıştırdı bizi her söylenilenin doğru olduğunu kabul etmeye yoksa biz zaten böyleydik de suçu onlara mı attık?
 

Mahşer

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Ben 14 yaşından sonra neden Müslümanım sorusunu sordum ve 18 yaşında araştırmış ve edinilmiş bir müslümanlığım vardı.
Yani benim müslümöanlığım babamdan kalmadı.
Fakat Müslüman bir ailenin ve sosyal çevrenin içinde büyümüş olmamın etkisi meğilimi %50 etkilemiştir demek zorundayım yoksa haksızlık etmiş olurum.

"Yakınlarınzı ateştem koruyunuz" emri bunda etkilibir yöneltme eğilimi olarak görüyorum.

Fakat yine tereddüt ederek yazıyorum dinsiz ilan edilmek korkusu var :)

Yahu işin kökeninde şu var.

Bir kesim Muhammaed Mustaf (sas) yı istismar etti

Bir kesim Mustafa kemali

sence halimiz nicedir :)
 

ferahsan

Dîvân Üyesi
Ynt: Sosyal Bilim-Din İlişkisi

Herkes sen-ben gibi değil, olamazda.. İster Müslüman olsun, ister Hıristiyan durum aynı.. Gerçi Batılı daha fazla sorguluyor ama neden Hıristiyanımı değil neden Hıristiyan olmamalıyımı.. Rasyonel seçim teorisi dedikleri ne kadar doğru olabilir ki? %50 bence bunun en alt sınırı.. Açıkçası genel için düşündüğümde böyle olmamalı da diyemiyorum gönül rahatlığıyla :-\


Mahşer' Alıntı:
Köprü tabiki fakat bu köprüden geçiş serpest olursa ; birbirlerinden almak yerine çalmalar başlar. gişe koyulursa; sistemin adamına göre yorumlar çıkar. bu gidiş gelişlerdeki niyeti , mantık ve vicdan ikilisine bırakıyorum.
Bireysel mantık ve vicdana bir toplumun geleceği nasıl emanet edilebilir?
 

Bu içeriği görüntüleyen kullanıcılar (Kullanıcı: 0, Ziyaretçi: 1)

Üst Alt